HomeNieuwsUT en Forschungszentrum Jülich ondertekenen historisch samenwerkingsakkoord

UT en Forschungszentrum Jülich ondertekenen historisch samenwerkingsakkoord

De Universiteit Twente (UT) en Forschungszentrum Jülich (FZJ) ondertekenden een nieuw Memorandum of Understanding (MoU), waarmee ze hun jarenlange samenwerking formaliseren en uitbreiden. Deze belangrijke stap vond plaats tijdens een speciaal evenement in Jülich, waarbij de Jülicher Raad van Bestuur, Jennifer Herek van de faculteit Technische Natuurwetenschappen (TNW) van UT, en Hans Hilgenkamp van Mesa+ betrokken waren.

Al sinds ten minste 1992 werkten de Universiteit Twente en FZJ samen. Dat gebeurde altijd op een informele en bilaterale basis tussen individuele onderzoekers. Met de ondertekening van dit MoU formaliseren beide partijen de samenwerking. Er komt een focus op strategische onderwerpen binnen onder andere onderwijs en onderzoek. Daarnaast willen de partners hun focus verbreden om nieuwe mogelijkheden te benutten.

Onderdeel van het nieuwe MoU is het creëren van bredere zichtbaarheid en een breder partnerschap. Beide partners willen studenten en personeel gaan uitwisselen, door bijvoorbeeld graduate schools voor elkaars studenten te openen. Het MoU bevordert ook een bredere samenwerking en vergemakkelijkt de start van nieuwe initiatieven, met een sterke nadruk op de kernonderwerpen quantum- en hersengeïnspireerde informatietechnologie, energie en waterstof, materiaalkunde en nanotechnologie/nanokarakterisering.

De partners ondertekenden het MoU tijdens een speciaal geörganiseerd evenement in Jülich. Op dat evenement waren er onder andere inspirerende labtours. De nadruk lag daarbij op de gezamenlijke kernonderwerpen kernonderwerpen van de samenwerking. Als belangrijke volgende stap in deze versterkte samenwerking organiseren de partners volgend jaar een topconferentie in Jülich om de vooruitgang te bespreken en verdere strategische plannen te maken.

K.W. Wesselink - Schram MSc (Kees)
Wetenschapscommunicatiemedewerker (aanwezig ma-vr)