HomeNieuwsTwee miljoen euro subsidie voor UT-professionalisering van lifelong learning
UTwente

Twee miljoen euro subsidie voor UT-professionalisering van lifelong learning

De Universiteit Twente (UT) heeft een subsidie van twee miljoen euro ontvangen uit het Leven Lang Ontwikkelen (LLO)-Katalysator programma van het Nationaal Groeifonds. Deze subsidie zorgt ervoor dat de ondersteunende infrastructuur voor lifelong learning verder kan ontwikkelen De subsidie, die voor een periode van twee jaar geldt, is bedoeld om de UT verder te professionaliseren om vraaggestuurde LLO-oplossingen te ontwikkelen.

Een groot deel van de subsidie gaat naar het Centre for Educational Support, dat samen met een aantal andere diensten de systemen en processen gaat ontwikkelen om de faculteiten te ondersteunen bij de LLO-activiteiten. Door deze ondersteuning moet lifelong learning een volwaardige vierde pijler van de UT worden, naast onderwijs, onderzoek en valorisatie.

"Als een ondernemende universiteit werken we veel met het bedrijfsleven samen om technische en sociale innovaties te ontwikkelen. Om deze innovaties te laten landen in de praktijk, moeten we samenwerken bij de ontwikkeling van de kennis en skills van de mensen die met deze innovaties gaan werken. Met deze subsidie kunnen we ons verder professionaliseren als aanbieder van lifelong learning activiteiten, zodat deze kosteneffectief en vraaggestuurd zijn. Op deze manier wordt het veel makkelijker en aantrekkelijker voor UT-medewerkers om bijvoorbeeld aanpalend aan hun onderzoek een module of leergang te ontwikkelen en zo de impact van hun werk te vergoten", zegt Prof. Maaike Endedijk, adjunct hoogleraar professioneel leren en technologie.

Tom Veldkamp

Het College van Bestuur is zeer verheugd met deze belangrijke prestatie. Met behulp van de middelen uit de LLO-katalysator werken we verder aan lifelong learning als onderdeel van onze core business als universiteit.

Tom Veldkamp

De UT heeft op het gebied van lifelong learning onlangs diverse nieuwe initiatieven gelanceerd. Zo startte het DesignLab dit voorjaar een eigen ‘Academy’ en lanceerde de faculteit ITC een eigen platform genaamd ‘Geoversity’. Ook ging onlangs de de door EEMCS en BMS ontwikkelde leergang Digital Design & Architecture succesvol van start.

LLO-Katalysator: een nationaal programma voor lifelong learning

De LLO-Katalysator is een programma van het Nationaal Groeifonds, waarvoor honderden miljoenen euro’s zijn uitgetrokken. Het doel is om professionals en bedrijven te helpen zich beter aan te passen aan de veranderende arbeidsmarkt en samenleving. Eerder dit jaar ontving de UT samen met Saxion en ROC van Twente al een subsidie van 2 miljoen euro vanuit dit fonds, specifiek gericht op de ontwikkeling van het lifelong learning-aanbod ten behoeve van de energietransitie.

drs. J.G.M. van den Elshout (Janneke)
Persvoorlichter (aanwezig ma-vr)