HomeNieuwsToekomstbestendige samenwerking MESA+ NanoLab en hightech-bedrijven uit Oost-Nederland

Een groep hightech-bedrijven in Oost-Nederland en het MESA+ NanoLab van de Universiteit Twente versterken hun samenwerking. Symbool daarvan is de recent getekende facility sharing agreement, waarin nieuwe afspraken zijn vastgelegd. Vertegenwoordigers van LioniX, Bronkhorst en UNeedle ondertekenden namens alle bedrijven die gebruikmaken van het NanoLab de overeenkomst.

De nieuwe overeenkomst vormt een stevige basis voor een nog intensievere samenwerking in het regionale ecosysteem ChipTech Twente om chip-ontwikkeling en chip-productie naar een nog hoger plan te trekken.

Het kernteam: Op de foto, vlnr: Wouter Sparreboom (Bronkhorst), Ronald Dekker (Lionix), Arne Leinse (Lionix), Ben Slatius (UNeedle), Jeroen Wissink (UNeedle), Timo Meinders (UT), Rob Legtenberg (UT). Niet op foto: Paulien Booijnk (Bronkhorst), Henk Tappel (Bronkhorst), Peter van Roosmalen (UT), Guus Rijnders (UT) en Gerard Roelofs (UT).

Facility Sharing Agreement

Aanleiding om nieuwe afspraken en contracten op te stellen is het doorvoeren van nieuwe marktconforme tarieven voor bedrijven die gebruik maken van het NanoLab. Na verschillende overleggen is de Facility Sharing Agreement tot stand gekomen. LioniX, Bronkhorst en UNeedle waren namens alle bedrijven die gebruikmaken van de NanoLab Cleanroom vertegenwoordigd in de kerngroep. Arne Leinse van LioniX: "De toegankelijkheid van het NanoLab voor bedrijven als LioniX maakt het mogelijk om nieuwe innovatieve applicaties naar de markt te brengen voor onze klanten. Dat heeft een positieve uitwerking op de academische samenwerkingspartners en toeleveranciers. Het verder toekomstbestendig maken van deze samenwerking is derhalve essentieel voor de duurzaamheid van het hele ecosysteem."

Symbolisch moment

Het tekenen van de overeenkomst is vooral een symbolisch moment, in meerdere opzichten. Rob Legtenberg, directeur NanoLab, licht toe: "De overeenkomst staat symbool voor de ondernemende universiteit. In de loop der tijd zijn vele wetenschappelijke ideeën uitgegroeid van een spin-off-bedrijf tot scale-up-bedrijf met tientallen werknemers. Daarnaast staat het symbool voor het gebruik van shared resources op een efficiënte en effectieve manier. En als laatste is het een symbool voor de samenwerking tussen wetenschap en bedrijfsleven en vormt de overeenkomst een basis voor onze verdere samenwerking. Door het bundelen van middelen, expertise en creativiteit kunnen we de technologische vooruitgang stimuleren en complexe problemen oplossen."