HomeNieuwsOpening academisch jaar in het teken van hoop

Opening academisch jaar in het teken van hoop

Het academisch jaar 2024-2025 van de Universiteit Twente werd vandaag feestelijk geopend in het Wilminktheater. In een boordevol programma stond het thema hoop centraal en was er in het bijzonder aandacht voor de rol die de universiteit neemt in de ontwikkelingen van chiptechnologie.

Investeren in onderwijs rendeert

Hoopvol zijn is zeker gezien de moeilijke tijden waar universiteiten voor staan niet eenvoudig. Collegevoorzitter Vinod Subramaniam stond in zijn bijdrage stil bij de voorgenomen bezuinigingen van het Nederlandse kabinet op het hoger onderwijs: "De uitdagingen waar we als samenleving voor staan vragen om meer in plaats van minder investeringen in kennis en nieuwe generaties die deze uitdagingen met succes kunnen aangaan. Investeren in de toekomst lijkt soms moeilijk uit te leggen, en we merken dit vooral in financieel moeilijkere tijden, waar we de neiging hebben om ons op het hier en nu te richten. Maar het is de enige weg vooruit voor onze samenleving. Investeren in onderwijs is ongeveer het dat het dichtst bij een zekerheid komt en rendement op investering garandeert.

De Universiteit Twente trekt samen met andere universiteiten op om haar stem te laten horen in Den Haag. Ook stond vandaag de Alternatieve Opening van het Academisch Jaar in Utrecht, gehouden door tal van betrokken organisaties in het teken van de zorgen over de aanstaande bezuinigingen.

Hoopvol

Ondanks de donkere wolken van het perspectief, toonde Subramaniam zich hoopvol. “Dat haal ik uit het feit dat we als UT'ers een stel strijdlustige vechters zijn, die voortdurend bezig zijn om de grenzen te verleggen. We hebben enorm veel om trots op te zijn als pioniers - ons onderzoek is baanbrekend geweest, onze campus is uniek, we waren de eersten die experimenteerden met de brede propedeutische fase, met het combineren van ondernemerschap met academici, het combineren van sociale en technische wetenschappen, het starten van een programma in bestuurskunde, innoveren met het TOM-model en challenge-based learning, het starten van technische geneeskunde, geavanceerde technologie, creatieve technologie. En meer. Elke keer als we nieuwe ontwikkelingen initiëren, volgen anderen ons voorbeeld.” Ook roemde Subramaniam de krachtige samenwerking als de regio als een belangrijk signaal van hoop. “We are in this together.”

Mensen

De keynote speech werd deze keer verzorgd door Jos Benschop. Jos is executive vice president technology bij ASML, en kent een rijke geschiedenis bij de UT. hij studeerde en promoveerde er, en was tien jaar lang in deeltijd bijzonder hoogleraar op de NNV-leerstoel Industriële Natuurkunde. Benschop maakte van de gelegenheid gebruik om in de ochtend ook nog even de XUV-vakgroep van hoogleraar Marcelo Ackermann te bezoeken, die veelvuldig samenwerkt met ASML.

Hij nam de aanwezigen in et Wilminktheater mee in zijn wereld: een wereld die gebouwd is op het succes van een 'collaborative eco system', zoals Benschop het verwoordde. "Maar", zo stelde hij, "onze belangrijkste assets zijn onze mensen. Zij komen met ideeën, zij bouwen machines en zij zorgen dat ze blijven werken."

Die opmerking was een duidelijke link naar het Beethoven-project, waarin onderwijsinstellingen, overheden en bedrijven samenwerken om de groeiambities van de Nederlandse chipsector te verwezenlijken. Chiptechnologie vormt één van de belangrijkste pijlers onder de economie van de toekomst, en die hebben we bovendien nodig voor de grote opgaven waarvoor ze staan. Benschop presenteerde een aantal van de onuitputtelijke mogelijkheden, en liet tevens zien waarom de ontwikkeling van energiezuinige chips één van de grote opgaven voor de sector wordt. Nu al legt de digitalisering een groot beslag op ons energieverbruik.

Ook kregen diverse UT’ers de gelegenheid om te laten zien wat er allemaal gebeurt op het gebied van chiptechnologie. Hoogleraar Sebastian Thiede legt uit hoe belangrijk een innovatief ecosysteem als dat in Twente is: hoe wetenschappelijke innovatie de maatschappij kan beïnvloeden met geavanceerde productietechnologieën. Dawson Bonneville nam het publiek mee in de wereld van fotonica, chips en toepassingen. Hij vertelt onder andere ook over de spin-off Aluvia, waar hij onderdeel van uitmaakt. Het afsluitend woord was voor studente Diana Andreoli, bestuurslid van het nieuwste UT-studententeam Biosensing Team Twente, dat een geavanceerde sensor ontwikkelt.

De Van den Kroonenbergprijs werd uitgereikt aan Siete Hamminga, oprichter en CEO van Robin Radar Systems BV. De jaarlijkse prijs gaat naar ondernemers met een UT-affiliatie die een startup bewezen succesvol in de markt hebben gezet. En vijf studenten kregen de jaarlijkse Afstudeerprijs uitgereikt op het podium

De muzikale omlijsting van het evenement werd verzorgd door de band She’s on Mars, gevormd door Maikel Skalliks en UT’er Martin Bosker.

L.P.W. van der Velde MSc (Laurens)
Woordvoerder College van Bestuur (CvB)