HomeNieuwsBetere medicatiecombinatie bij hartfalen door digitale patiëntenconsulten

Betere medicatiecombinatie bij hartfalen door digitale patiëntenconsulten

Corona maakte consulten op afstand noodzakelijk voor goede hartfalenzorg, nu blijkt het nog beter te werken dan het traditionele zorgtraject. Uit onderzoek van vijf Nederlandse ziekenhuizen en onderzoekers van het TechMed Centrum van de Universiteit Twente is naar voren gekomen dat het gebruik van digitale consulten de zorg verbeterde en dat tegelijkertijd de patiënttevredenheid behouden bleef. “Digitale consulten zijn een win-win situatie”, vertelt cardioloog Mark Schuuring.

Hartfalen treft wereldwijd meer dan 64 miljoen mensen, in Nederland ruim 240.000. Jaarlijks zijn er ruim 33.000 ziekenhuisopnamen voor hartfalen in ons land. Mark Schuuring, cardioloog bij MST en onderzoeker in de onderzoeksgroep Biomedical Signals and Systems (Faculteit EEMCS / TechMed Centrum), vertelt: “Tijdens de COVID-pandemie konden onze patiënten niet naar het ziekenhuis komen en gingen we noodgedwongen over op consulten op afstand. Dat bleek goed te werken, maar er waren ook zorgen over de kwaliteit. Dat bracht ons op het idee voor dit onderzoek.”

De studie rondom thuismonitoring is gecoördineerd door het Amsterdam UMC. Bij thuismonitoring zijn er regelmatig metingen, zoals van de bloeddruk en de hartslag. Dit geeft een vollediger beeld van de persoon. Controle in het ziekenhuis is op beperkte momenten, wat goed afstemmen van medicatie uitdagender maakt.

Optimale medicatiecombinatie door digitale consulten

De onderzoekers verdeelden 150 patiënten in twee groepen. De ene groep volgde de digitale consultstrategie, de ander het traditionele zorgtraject. Na twaalf weken bepaalden de onderzoekers hoeveel patiënten de optimale medicatiecombinatie hadden bereikt. Uiteindelijk ontving 28% van degenen die deelnamen aan digitale consulten de optimale combinatie, vergeleken met slechts 7% van degenen die het traditionele zorgtraject doorliepen. De onderzoekers analyseerden ook de zorgen rond het gebruik van digitale consultaties. Ze vonden geen verschillen in de hoeveelheid tijd die werd geïnvesteerd, de mate van tevredenheid of, cruciaal, de kwaliteit van leven van de patiënt. “Het gepresenteerde onderzoek liet zien dat digitale consulten echt een win-winsituatie zijn: de zorg voor de patiënt is verbeterd en hun ervaring is niet verminderd”, vertelt Schuuring.

Publicatie

De onderzoeksresultaten zijn op 31 augustus gepubliceerd in het gerenommeerde Nature Medicine en tegelijkertijd gepresenteerd op de jaarlijkse conferentie van de European Society of Cardiology te Londen. Ook is er een artikel over de huidige stand van het veld gepubliceerd.

Vervolgstudie in Twente

De Twentse MedTech regio is erg geschikt voor de vervolgstudie. De ontwikkeling past in de bredere ontwikkeling van meer digitale zorg, bijvoorbeeld met Zorg bij jou. Recent zijn twee promovendi gestart, Charell Jansen en Jeroen Valk, die zowel in MST als bij de Universiteit Twente werken. Zij gaan breder kijken naar de impact van digitale consulten, ook met de andere Santeon ziekenhuizen. In de vervolgstudie zal het digitaal delen van gegevens tussen de patiënt en de arts, met onderwijs voor zowel patiënten als medisch personeel, weer zo goed mogelijk georganiseerd worden. “Goed instellen van medicatie blijft bij veel patiënten een uitdaging. We gaan voor minder ziekenhuisopnamen en zorg die beter is afgestemd op de persoon,” aldus Schuuring.

Patiënten met hartfalen, onder behandeling in Medisch Spectrum Twente en geïnteresseerd in digitale consulten kunnen alvast contact opnemen via administer@mst.nl.

Meer informatie

Dr. Mark Schuuring is niet-invasief cardioloog aan het Medisch Spectrum Twente en onderzoeker bij de onderzoeksgroep Biomedical Signals and Systems (Faculteit EEMCS / TechMed Centrum). Als (co)promotor van meerdere promovendi richt hij zich op eHealth en kunstmatige intelligentie in de cardiologie. Dr. Schuuring publiceerde meer dan 80 peer-reviewed artikelen, waaronder artikelen in European Heart Journal - Digital Health en European Journal of Heart Failure (H-index 23) en ontving diverse subsidies (Nederlandse Federatie van Universitair Medische Centra, TKI-PPP Health Holland, Hartstichting, Amsterdam UMC en Stichting Hartcentrum Twente).

K.W. Wesselink - Schram MSc (Kees)
Wetenschapscommunicatiemedewerker (aanwezig ma-vr)