HomeNieuwsERC Starting Grant voor twee UT onderzoekers

ERC Starting Grant voor twee UT onderzoekers

Pantelis Bampoulis (faculteit TNW) en Florence Metz (faculteit BMS) ontvangen de prestigieuze individuele ERC Starting Grant van 1,5 miljoen euro. De ERC Starting Grants, uitgegeven door de European Research Council, zijn bedoeld om excellente onderzoekers te ondersteunen bij het opstarten van een onafhankelijk onderzoeksteam of -programma.

Q-EDGE

Dr. Ir. Pantelis Bampoulis - Faculteit TNW

Living on the Edge: Unraveling Electron Correlations and Topological Transport in Quantum Spin Hall Insulators.

In het project Q-EDGE onderzoekt Bampoulis nieuwe materialen die de werking van onze elektronische apparaten fundamenteel veranderen. Onze huidige elektronische apparaten verliezen veel energie aan de warmte die ze afgeven. Naast het feit dat je laptop oncomfortabel warm wordt op je schoot, wordt er veel energie verspild. Bampoulis gaat onderzoek doen naar een unieke klasse materialen die elektriciteit zonder weerstand langs zijn randen laat stromen. Dit betekent dat er geen energie verloren gaat in de vorm van warmte en dat we elektronische apparaten kunnen ontwikkelen die veel minder stroom nodig hebben.

Deze klasse materialen, die 'Quantum Spin Hall Insulators' worden genoemd, werkt meestal bij extreem lage temperaturen. Bampoulis richt zich echter op het materiaal germaneen, dat ook werkt op kamertemperatuur. “Dit zou het praktisch kunnen maken voor dagelijks gebruik in elektronica, aangezien we onze smartphones normaal gesproken niet bij extreem lage temperaturen gebruiken”, aldus Bampoulis.

Een wetenschappelijk debat oplossen

Een belangrijk aspect van Bampoulis' onderzoek is het streven naar topologische supergeleiding in heterostructuren van germaneen. Deze op germaneen gebaseerde heterostructuren bieden de potentie om nieuwe en opmerkelijke eigenschappen te ontsluiten en dieper inzicht te krijgen in de voorwaarden die nodig zijn voor topologische supergeleiding. Daarnaast hoopt Bampoulis ook een belangrijk en controversieel onderwerp in zijn vakgebied fysica van gecondenseerde materie op te lossen: het bestaan en de aard van Majorana toestanden. Er zijn meldingen gemaakt van dit Majorana-deeltje, dat zijn eigen antideeltje is, maar deze bevindingen worden hevig bediscussieerd. Het is onduidelijk of deze toestanden werkelijk de unieke eigenschappen hebben die hen beschermen tegen verstoringen, of dat het slechts defectachtige toestanden zijn.

Met zijn onderzoek biedt Bampoulis een extra knop om deze toestanden af te stellen en te onderzoeken. De unieke eigenschappen van germaneen stellen hem in staat om een onderscheid te maken tussen de defectachtige toestanden en de echte Majorana toestanden. Hopelijk levert dit duidelijk bewijs dat de lopende discussies in het veld kan oplossen.

CLIMPLEXITY

Dr. Florence Metz - Faculteit BMS

CLIMate policy integration – a comPLEXITY trap?

Het klimaat is een topprioriteit voor de Europese Unie; ze besteedt 30% van haar budget (557 miljard euro) aan klimaatgerelateerde uitgaven en eist dat alle beleidssectoren rekening houden met klimaatprioriteiten. Ondanks deze inspanningen zal de EU haar doelstelling om in 2050 netto nul CO2 uit te stoten naar verwachting nog steeds niet halen. Volgens Florence Metz is een belangrijke reden voor deze mislukking dat het toenemende aantal klimaatbeleidsmaatregelen elkaar vaak tegenspreekt in plaats van coherent samen te werken.

Tegenstrijdig klimaatbeleid creëert een zogenaamde 'complexiteitsval', die het moeilijk maakt om de gewenste resultaten te bereiken. Metz voorspelt een kantelpunt waarna het toevoegen van nieuw beleid de situatie niet verbetert, maar paradoxaal genoeg verslechtert omdat tegenstrijdig beleid gaat overheersen. Metz wil de basisprincipes uitdagen met een perspectief van complexe systemen om 'voorbij de val' te komen.

Complexiteitsval

De complexiteitsval ontstaat wanneer het aantal beleidsmaatregelen en hun onderlinge afhankelijkheid te moeilijk worden om effectief te beheren. “In het begin lijken nieuwe beleidsregels voordelig, maar naarmate hun aantal toeneemt, wordt de interactie ertussen exponentieel complexer”, zegt Metz. Het begrijpen en aanpakken van deze onderlinge afhankelijkheden is cruciaal voor het creëren van een coherent en effectief beleidskader.

Metz wil een systemisch perspectief creëren om te begrijpen waarom dit beleid niet goed samenwerkt. Ze zal nieuwe theorieën en methoden ontwikkelen om te bestuderen hoe verschillende beleidsmaatregelen op elkaar inwerken en elkaar beïnvloeden. Hierdoor hoopt ze beleidsmakers betere inzichten en hulpmiddelen te bieden. Het doel is om te helpen een coherenter en effectiever klimaatbeleid te creëren dat de klimaatdoelstellingen van de EU daadwerkelijk kan halen.

Over ERC

De European Research Council financiert getalenteerde jonge onderzoekers bij het opzetten van een onafhankelijk onderzoeksproject. De ERC biedt vier centrale subsidieregelingen (Starting Grants, Consolidator Grants, Advanced Grants en Synergy Grants) en een aanvullende Proof of Concept Grant-regeling. Met deze subsidies kunnen onderzoekers baanbrekend onderzoek starten.

K.W. Wesselink - Schram MSc (Kees)
Wetenschapscommunicatiemedewerker (aanwezig ma-vr)