HomeNieuwsSamenwerking Universiteit Twente en Perron038
v.l.n.r. Gerrit Brem (Prof. Energietechnologie), Piet Mosterd (bestuurslid Perron038), Frits Visser (bestuurslid Perron038), Arend van der Sluis, (bestuurslid Perron038), Bart Koopman (decaan faculteit ET), Egon van der Veer (directeur domein Techniek hogeschool Windesheim), Paul Guldemond, (wethouder duurzame economie Zwolle).

Samenwerking Universiteit Twente en Perron038

Universiteit Twente versterkt haar samenwerking met de regio Zwolle. Een belangrijke stap hierin is de nieuwe samenwerkingsovereenkomst met Perron038, hét innovatiecentrum voor de maakindustrie in (Regio) Zwolle.

Samen met hogeschool Windesheim onderzoekt de UT hoe zij hun technologische kennis en onderwijs kunnen koppelen aan de activiteiten op Perron038. De samenwerking richt zich op drie belangrijke thema's: onderwijs, levenslang ontwikkelen en innovatie. Met dit partnerschap versterken de drie partijen niet alleen elkaar, maar ook de regio Zwolle als een innovatieve hotspot binnen de provincie Overijssel.

De samenwerking tussen onderwijsinstellingen en de maakindustrie staat centraal in dit partnerschap. De unieke combinatie van de wetenschappelijke kennis van de UT en de praktische toepassingen bij Perron038 leidt niet alleen tot nieuwe innovaties, maar zorgt tevens voor versnelde kennisdeling. Dit biedt waardevolle kansen voor de ontwikkeling van zowel studenten als professionals in de regio.

Prof. Bart Koopman

Perron038 is een bruisende plek vol creativiteit en bedrijvigheid, waar talent en bedrijven elkaar ontmoeten. Daar mogen we als UT niet ontbreken. Dankzij deze stap krijgen we een betere verbinding met talent en bedrijven in Zwolle.

Prof. Bart Koopman

Boost voor regionale samenwerking

De samenwerking tussen de UT en de regio Zwolle sluit aan bij de gezamenlijke ambitie om van de regio een plek te maken waar de maakindustrie en het onderwijs elkaar versterken. Door de kennis van de UT te combineren met het netwerk van Perron038, wordt de regio beter voorbereid op toekomstige technologische en maatschappelijke uitdagingen. Deze samenwerking krijgt steeds meer vorm, met een focus op sectoren zoals de maakindustrie, zorgtechnologie, kunststoffen en de energietransitie. Verschillende overheden, organisaties en bedrijven zijn hierbij betrokken. Perron038 is hét innovatiecentrum voor de maakindustrie op het Innovatiedistrict Spoorzone. Naar het voorbeeld van Perron038 worden er nieuwe clusters actief.

Paul Guldemond, Wethouder Gemeente Zwolle

Ik onderstreep het grote belang van sterke verbindingen tussen onderwijs, onderzoek en bedrijfsleven. Met de aanwezigheid van de UT in Zwolle halen we nieuwe kennis naar onze regio. De toepassing van die kennis in bedrijven zorgt ervoor dat we onze economie nog steviger maken. Dat hebben we nodig om opgaven als digitalisering en verduurzaming, waar we als stad en regio voor staan, te kunnen waarmaken.

Paul Guldemond, Wethouder Gemeente Zwolle

Samen bouwen aan de toekomst

Het partnerschap tussen Universiteit Twente, hogeschool Windesheim en Perron038 biedt een unieke kans om de verbinding tussen onderwijs, onderzoek en de regionale industrie verder te versterken. Dit komt niet alleen ten goede aan de betrokken instellingen, maar ook aan het bredere innovatieklimaat in Overijssel.

Blijf op de hoogte van de ontwikkelingen en volg onze website en sociale mediakanalen voor meer informatie over deze samenwerking.

Perron038

Perron038 is dé plek voor de innovatieve maakindustrie in de regio. In het open innovatiecentrum in Zwolle werken we samen aan de toekomst van de high tech maakindustrie. Technici en bevlogen studenten werken samen, onderzoeken en experimenteren om technologische innovatie mogelijk te maken. Door continu te innoveren, te leren en te inspireren. Om samen de toekomst te maken.

innovatiedistrict Spoorzone

De Spoorzone Zwolle is een woon-werk-en leeromgeving gericht op de toekomst. Een plek waar creatieve broedplaatsen, innovatieve toepassingen, ondernemerschap, een bruisende leeromgeving en een leven lang ontwikkelen samenkomen. Naast de samenwerking op het gebied van maakindustrie, wordt ook gewerkt aan samenwerkingsverbanden op het gebied van ict & e-commerce, creatieve industrie en duurzaam gebouwde omgevingen.

Op de foto, v.l.n.r. Prof. Gerrit Brem, Professor Energietechnologie, Piet Mosterd, bestuurslid Perron038, Frits Visser, bestuurslid Perron038, Arend van der Sluis, Bestuurslid Perron038, Prof. Bart Koopman, decaan faculteit ET, Egon van der Veer, Directeur domein Techniek hogeschool Windesheim, Paul Guldemond, Wethouder duurzame economie Zwolle.

J.C. Vreeman (Jochem)
Persvoorlichter (aanwezig ma-vr)
drs. J.G.M. van den Elshout (Janneke)
Persvoorlichter (aanwezig ma-vr)