HomeNieuwsDeCODe ondersteunt de ontwikkeling van medische technologie voor zeldzame ziektes en kinderen

Het door de Europese Commissie medegefinancierde DeCODe-consortium, geleid door de UT, heeft als doel innovatie te stimuleren en in te spelen op de unieke zorgbehoeften van mensen met een zeldzame ziekte, in het bijzonder kinderen. Dit consortium, bestaande uit clinici, onderzoekers, industrie-experts en regelgevende instanties, zal een platform ontwikkelen voor de ontwikkeling van veilige en effectieve medische technologie voor zeldzame ziektes en kinderen.

Er zijn maar heel weinig medische apparaten die specifiek zijn ontwikkeld voor zeldzame ziekten en kinderen, de zogenaamde “orphan devices”. Veel medische technologiëen vervullen essentiële functies voor patiënten met zeldzame ziekten, hun verzorgers en de zorgprofessionals die ze gebruiken. Tegelijkertijd geven veel patiënten en verzorgers aan dat er een aanzienlijke onvervulde behoefte is aan nieuwe orphan devices voor hun aandoeningen. Dit initiatief zal daarom de ontwikkeling van pediatrische en weesapparaten ondersteunen via twee verschillende stappen.

Het DeCODe platform omvat een veelzijdige aanpak, te beginnen met het in kaart brengen van experts in medische technologie voor zeldzame ziektes en kinderen en -initiatieven, en het ontwikkelen van een pad voor de optimale manier om nieuwe medische technologieën voor zeldzame ziektes en kinderen te ontwikkelen.

Nieuw initiatief

Daarna zal DeCODe vijf ontwikkelaars selecteren voor ondersteuning via een aanvraagprocedure, die naar verwachting in maart 2025 worden gelanceerd. Voor elk van de geselecteerde ontwikkelaars zal het consortium de voortgang volgen van de ondersteunde pediatrische weesapparaten, het aantal ontwikkelde prototypes, de opgestelde businessplannen, het aantal gestarte klinische gegevensverzamelingen en de verkregen certificaten gedurende het ondersteuningsproces. Het consortium verwacht dat dankzij dit spannende nieuwe initiatief 3 tot 5 nieuwe medische apparaten een stap naar goedkeuring zal worden geholpen, wat hopelijk uiteindelijk zal leiden tot implementatie in de zorg voor zeldzame ziekten. Het DeCODe-platform zal beschikbaar zijn voor elke ontwikkelaar (een patiëntengroep, een academische instelling of een kleine of middelgrote onderneming) gevestigd in Europa.

Dus als je een geweldig idee hebt voor een nieuw medisch apparaat voor pediatrische en weesapparaten, overweeg dan volgend voorjaar een aanvraag in te dienen en bezoek de DeCODe-website zodra deze is gelanceerd.

Meer informatie

DeCODe wordt medegefinancierd door het EU4Health-programma van de Europese Commissie (Subsidieovereenkomst ID: 101160939). De Universiteit Twente zal dit project coördineren, welke is gericht op het ondersteunen van de ontwikkeling van orphan devices.

De onderzoeker die betrokken is bij de Universiteit Twente is Dr. Anneliene Jonker. Dr. Jonker is assistent-professor bij de afdeling HTSR (Faculteit BMS). Haar werk richt zich op het tussenvla van therapieontwikkeling voor zeldzame ziekten en beleidsontwikkeling.

Dit consortium is ook verbonden met de US Alliance for Pediatric Device Innovation, een door de FDA gefinancierd Pediatric Device Research Consortium, waarmee gedurende het project zal worden samengewerkt.

K.W. Wesselink - Schram MSc (Kees)
Wetenschapscommunicatiemedewerker (aanwezig ma-vr)