HomeNieuwsSolar Team Twente van start in de Sasol Solar Challenge in Zuid-Afrika

Solar Team Twente van start in de Sasol Solar Challenge in Zuid-Afrika

Solar Team Twente begon vandaag met hun zonneauto RED XI aan de eerste dag van de Sasol Solar Challenge in Zuid-Afrika. In de voorlopige tussenstand rijdt het Twentse studententeam op een gedeelde tweede plek met een voorlopig gereden afstand van 452.3 kilometer.

De dag startte soepel, waardoor de studenten flink konden doorrijden. Na ongeveer dertig minuten haalde de Twentse studenten het racekonvooi van het Belgische team Innoptus Solar Team in. Bij de eerste loopstop had Solar Team Twente inmiddels een voorsprong op Innoptus Solar Team opgebouwd. Onder het oog van de vele scholieren op de tribunes maakten de studenten zich klaar voor de loop. Door gedurende de challenge zoveel mogelijk scholieren te betrekken, hoopt de organisatie kinderen in Zuid-Afrika te enthousiasmeren voor wetenschap en technologie.

Inhalen lastig

De loop begon door een vrij druk dorpje. Het stuk daarna was een vrij drukke weg, dat maakte inhalen lastig. Innoptus Solar Team wist hier weer achter het racekonvooi van Solar Team Twente aan te sluiten. Bij de volgende stop werd besloten de controlstop voor de dag in te zetten. Tijdens de controlstop konden veel scholieren worden geïnformeerd over de auto en het avontuur.

Gedurende de eerste dag van de Sasol Solar Challenge bleef de top drie, bestaande uit Brunel Solar Team (Delft), Innoptus Solar Team en Solar Team Twente, dicht bij elkaar. In de laatste vijf kilometer lukte het Solar Team Twente om Brunel Solar Team in te halen. Daardoor kwam het Twentse studententeam vandaag als eerste binnen met hetzelfde aantal kilometers als Brunel Solar Team.

Extra loop

Innoptus Solar Team besloot een extra loop te rijden en staat daarmee voorlopig op een eerste plaats met een voorsprong van 36.9 kilometer. Het Belgische team kwam hierdoor te laat binnen, daardoor moeten ze op een eigen te kiezen moment voor een bepaalde tijd stilstaan.

Morgen, na afloop van de tweede dag van de challenge, vindt de ‘marathon stage’ plaats. Dat betekent dat het team nagenoeg niet aan de auto mag zitten. Slechts drie teamleden mogen aan de auto sleutelen tot 22:00 uur, waar normaal door meerdere mensen ongelimiteerd aan de auto mag worden gewerkt. Zij mogen ook alleen gereedschap meenemen dat ze zelf kunnen dragen. “Een grote uitdaging, maar we gaan deze special stage met vertrouwen tegemoet”, zegt raceleider Laura Voogd.

Solar Team Twente

Solar Team Twente is een studententeam gevormd door studenten van Hogeschool Saxion en Universiteit Twente. Het team ontwerpt en bouwt anderhalf jaar lang aan de meest efficiënte zonneauto ter wereld. Met deze zonneauto staat het team 13 september 2024 aan de start van de Sasol Solar Challenge in Zuid-Afrika. Voor een optimale voorbereiding is het essentieel dat het team verschillende testfases doorloopt waarin niet alleen de auto, maar ook de teamleden worden klaargestoomd voor de race.

Sasol Solar Challenge

De Sasol Solar Challenge is ‘s werelds meest uitdagende solarrace en vindt iedere twee jaar plaats in Zuid-Afrika. Aan de start in Johannesburg staan doorgaans zo’n veertien teams vanuit alle delen van de wereld. De race bevat drie klassen waarbij Solar Team Twente uitkomt in de Challenger Class, vergelijkbaar met de Formule 1 binnen het reguliere autoracen. Het team met de meeste gereden kilometers wint de Sasol Solar Challenge 2024.

Door de steeds veranderende reglementen worden alle deelnemende teams iedere editie opnieuw uitgedaagd om tot nieuwe innovaties te komen. Deze innovaties dragen op den duur bij aan de wereldwijde verduurzaming van de mobiliteitssector.

K.W. Wesselink - Schram MSc (Kees)
Wetenschapscommunicatiemedewerker (aanwezig ma-vr)