HomeNieuwsBiosensing Team Twente toont praktijkpotentie op wereldtoneel

Biosensing Team Twente toont praktijkpotentie op wereldtoneel Studententeam UT behaalt derde plaats in SensUs competitie

Tijdens de SensUs studentencompetitie 2024 in Eindhoven behaalde het studententeam Biosensing Team Twente met trots de derde plaats voor de 'Potential Translation' van hun biosensor!

"Dit is een bijzondere prestatie voor ons, aangezien we dit jaar pas een officieel studententeam van de Universiteit Twente zijn geworden", zegt teamcaptain Caterina Cattabriga. In de competitie tegen 17 internationale studententeams die voorop lopen op het gebied van innovatieve biosensingtechnologieën, onderstreept deze prestatie de sterke potentie van het apparaat van het team om een echte impact te hebben in de gezondheidszorg van de toekomst.

Het studententeam ontwierp een aptameer-gebaseerde biosensor om vroegtijdig ziekenhuisontslag te ondersteunen door real-time gezondheidsmonitoring. Door continue ziektebewaking te bieden met minimaal ongemak voor de patiënt, biedt het een veiligere, comfortabelere optie voor het beheren van gezondheidstoestanden onder medisch toezicht.

SensUs competitie

De SensUs competitie heeft als doel het bewustzijn te vergroten over de mogelijkheden die biosensing kan bieden voor het leven van patiënten en voor de gezondheidszorg in het algemeen. Studententeams van over de hele wereld strijden elk jaar om een biosensor te maken voor een ander gezondheidsprobleem. De studenten moeten niet alleen een biosensor ontwerpen en maken, ze moeten ook een specifieke use case voor hun sensor bedenken en presenteren.

Deelnemen aan de SensUs competitie is niet alleen een wedstrijd - het is een kans om wereldwijd te innoveren en samen te werken. "De competitie dwingt ons om buiten de gebaande paden te denken, onze technologieën te ontwikkelen en te verfijnen, en onze oplossingen te presenteren aan een panel van academische en industriële experts", vertelt Danail Tsanov, tevens teamcaptain, "het is een spannende ervaring die zowel vraagt om technische vaardigheden  als 'soft skills' zoals teamwork, communicatie en probleemoplossing."

Biosensing Team Twente

Biosensing Team Twente is een studententeam van de Universiteit Twente ondersteund door onderzoekers van MESA+ instituut en het TechMed Centrum, evenals de externe sponsor Benchmark. Elk jaar bouwt een nieuwe groep studenten een biosensor voor een toepassing die is geselecteerd door de SensUs organisatie om het op te nemen tegen andere teams van verschillende universiteiten over de hele wereld.

Naast het meedoen aan de competitie is het deel uitmaken van het Biosensing Team Twente een unieke kans om vaardigheden op te bouwen die veel verder gaan dan het klaslokaal. Studenten doen praktijkervaring op met geavanceerde biosensingtechnologieën, leren hoe ze theoretische kennis kunnen toepassen op echte problemen en ontwikkelen essentiële soft skills. Bovendien opent deze ervaring deuren naar netwerken, stages en carrièremogelijkheden in de gezondheidszorgtechnologie en daarbuiten.

K.W. Wesselink - Schram MSc (Kees)
Wetenschapscommunicatiemedewerker (aanwezig ma-vr)