HomeNieuwsGrootste onderzoeksproject naar waterstof productietechnologie gaat van start

Grootste onderzoeksproject naar waterstof productietechnologie gaat van start

Met 58 partners, een subsidie van ruim € 34,5 miljoen en een budget van ruim € 50 miljoen is het nieuwe HyPRO project van GroenvermogenNL het grootste R&D-project naar groene waterstof in Nederland tot nu toe. Dit R&D-project werd deze week gehonoreerd door NWO. Het consortium gaat onderzoek doen naar een duurzamere productie van waterstof door verbetering van elektrolyse- & plasma technologie: “het hart van de waterstofrevolutie.”

Om de kosten van groene waterstof te verlagen en de productie ervan op te schalen is het nodig de technologie van elektrolyse te verbeteren. Het R&D-consortium HyPRO gaat hier een belangrijke bijdrage aan leveren. Het consortium richt zich ook op de ontwikkeling van een Nederlandse toeleveringsketen voor materialen, componenten en systemen. HyPRO is het vierde R&D-project van het Nationaal Groeifonds programma GroenvermogenNL dat van start gaat. Het HyPRO-project wordt gecoördineerd door TNO samen met onze Universiteit Twente (Prof. Guido Mul, Dr. Aayan Banerjee). HyPRO is een samenwerking van tien universiteiten, vijf hogescholen, twee onderzoeksinstituten en meer dan veertig bedrijven, waarin de vijftien Nederlandse waterstof start-ups een belangrijke rol spelen.  Bijzonder is ook dat bedrijven uit het Verenigd Koninkrijk, Italië, Denemarken, Frankrijk, Duitsland, Brazilië, Japan en Amerika financieel of in-kind bijdragen aan dit consortium.

De UT zal in 6 verschillende projecten met diverse consortium partners werken aan i) verbeterde membranen voor alkaline elektrolyse (Lammertink/De Vos), ii) ontwikkeling van ontwerp- en operationele protocollen om de prestatievermindering van hoge temperatuur elektrolyse onder fluctuerende belastingen te beperken (Banerjee/Nijmeijer), iii) ontwikkeling van prestatie- en duurzaamheidsmodellen voor zogenaamd stack en systeemontwerp van hoge temperatuur elektrolyse (Banerjee/Nijmeijer), iv) de ontwikkeling van digitale analogieën van experimentele systemen die gebruik maken van data gestuurde machine-learning, om zo geavanceerde controlestrategieën te ontwikkelen voor verlenging van de levensduur van AEM elektrolysers (Banerjee/Mul), v) alternatieve anodische processen die vergezeld gaan met waterstofproductie, en productie van waterstof onder hoge druk (Mul), en tenslotte de ontwikkeling van verbeterde elektromaterialen met behulp van hoogwaardige nano-technologische bereidings- en karakteriseringsmethoden (Bauemer/Mul).