HomeNieuwsSolar Team Twente tweede na vroegtijdige afsluiting Sasol Solar Challenge

Solar Team Twente tweede na vroegtijdige afsluiting Sasol Solar Challenge

Na acht intense dagen van competitie door het adembenemende Zuid-Afrikaanse landschap, sloot Solar Team Twente de Sasol Solar Challenge 2024 af met 4168,8 gereden kilometers en een prachtige tweede plaats. Rond half een ‘s middags sloot de organisatie de loop. Niemand kon extra kilometers rijden en daarmee reed Solar Team Twente vandaag één loop minder dan concurrenten Innoptus Solar Team en Brunel Solar Team.

Vol goede moed vertrok Solar Team Twente vanochtend als eerste in de laatste etappe. Het begon direct aan een zware rit over de beruchte Franschhoekpas, een bergpas met een opvallend steile helling. Het klimwerk vergde het uiterste van zowel auto als coureurs. Onderweg werden de Twentse studenten al snel ingehaald door de concurrenten uit Leuven en Delft.

Volop beperkingen

Eenmaal over de berg gooiden wegwerkzaamheden op het traject roet in het eten. De werkzaamheden en lange files beperkte het aantal te rijden kilometers. "Heel veel kilometers rijden zat er vandaag niet in, maar we gingen er het allerbeste van maken," aldus teammanager Laura Voogd. Vastbesloten om de concurrentie weer in te halen, begon ook Solar Team Twente aan haar eerste loop, vlak achter Innoptus Solar Team. Brunel Solar Team reed inmiddels bijna een volledige loop voor.

Voor de winst moest Solar Team Twente meer loops rijden dan de concurrentie, maar helaas besloot de organisatie de loops - en daarmee de challenge - vroegtijdig te sluiten. Dat betekende dat niemand meer extra kilometers kon rijden. Rond half een ‘s middags moesten alle teams richting de eindbestemming in Kaapstad rijden. Solar Team Twente eindigde daarmee de dag met één loop minder dan Innoptus en Brunel.

Tweede plaats

Met het afsluiten van de laatste loop is ook de eindstand bepaald: Solar Team Twente behield knap de tweede plaats in het klassement van de Sasol Solar Challenge 2024. In acht dagen tijd hebben ze 4168,8 kilometer gereden met hun zonneauto RED XI. Een fantastische prestatie, door prachtige maar uitdagende terreinen en onder diverse omstandigheden. "We zijn enorm trots op wat we hebben bereikt, en kijken met goed gevoel terug op deze bijzondere race," aldus Voogd.

Innovaties

De Sasol Solar Challenge 2024 en Solar Team Twente lieten wederom zien hoe innovatief zonne-energie kan zijn. De Twentse studenten zijn trots om een van de teams te zijn die deze boodschap de wereld in brengt. Tijdens deze editie van de Sasol Solar Challenge leverden verschillende innovaties een belangrijke bijdrage aan de prestaties van zonneauto RED XI. Deze technologische verbeteringen zorgden niet alleen voor een hogere efficiëntie, maar ook voor tijdsbesparing en betere aerodynamische eigenschappen.

Een van de opvallende innovaties is de toepassing van sharkskin op de huid van de auto. Deze speciale textuur, geïnspireerd op de huid van haaien, vermindert de luchtweerstand door het creëren van kleine wervelingen in de luchtstroming langs de romp van de auto. Dit zorgt voor een betere aerodynamica en verlaagt de energieconsumptie tijdens het rijden.

Vortex generators

Naast de sharkskin introduceerde Solar Team Twente zogenaamde vortex generators rond de kentekenplaat. Normaal gesproken zorgt een lagedrukgebied achter de kentekenplaat voor extra luchtweerstand, maar de vortex generators geleiden de luchtstroom hier beter. Daardoor vermindert de luchtweerstand en neemt de efficiëntie van de auto toe.

Om veel kostbare tijd te winnen tijdens de dagelijkse onderhoudsbeurten bedacht het team ook een nieuw systeem voor de wielafdichtingen. Aangezien de wielafdichtingen dagelijks vervangen worden is het essentieel dat dit systeem snel aan te brengen en vervangen is. Tijdens de Sasol Solar challenge beweest dit systeem regelmatig zijn meerwaarde.

SABINE

Een belangrijke bijdrage aan het succes van Solar Team Twente tijdens de Sasol Solar Challenge komt van SABINE (Solar Array Balancing Interface New Edition). SABINE balanceert de zonne-inkomsten door ervoor te zorgen dat elke zonnecel onafhankelijk van de andere cellen optimaal energie produceert. Waar normaal bypass diodes nodig zijn om cellen uit te schakelen die in de schaduw liggen, zorgt SABINE ervoor dat deze cellen geen invloed meer hebben op elkaar, waardoor alle energie optimaal wordt benut.