Twente DNA - Just do it

Meer lezen over de geschiedenis van de Universiteit Twente?

Het bestaat echt; Twente DNA.
Het lijkt op de slogan van Nike: Just do it.

En….er zit een anarchistisch randje aan. En dat laatste maakt Twente uniek. Het anarchistische randje is namelijk niet, zoals op zoveel andere universiteiten, tegen de gevestigde orde aanschoppen maar het anarchistische randje is wel; gewoon starten zonder toestemming te vragen.

Zo was daar een über concierge; Toine. Interessante vent, die twent. Heel veel kon, voor vrijwel niets moest een rondje voor toestemming worden gelopen en omdat hij studenten als volwassenen behandelde, gingen die zich ook zo gedragen.

Zo was er ook gratis telefoon op de Campus. Daar werd geen misbruik van gemaakt. Je belde als je elkaar nodig had. Handig was het wel, vooral als er op de Calslaan een inspecteur van het kijk- en luistergeld werd gesignaleerd. Gratis en voor niks (mind you er was geen internet!) kon de hele campus worden gewaarschuwd en konden de TV’s worden opgeborgen.

Over TV’s gesproken; handige jongens van EL hadden een forse schotel op een van de Calslaan gebouwen gezet. En jongens van INF hadden ze de decoder van FilmNet gekraakt. Leuk, want altijd de nieuwste films. Maar ja; hoe krijg je dat kabelsignaal nu goed verspreid over de hele campus? Nou, daarvoor is die licht anarchistische inslag dus heel handig (en een gedoogbeleid helpt ook). De sleuven werden door studenten gegraven, de kabels gelegd. Het openbreken van trottoirs is een ding; het netjes terugleggen is iets heel anders. En zie; als door een wonder kwam er een ploeg professionals uit de lucht vallen die de sleuven dichtten en de trottoirs volledig herstelde.

Dat nu; die licht anarchistische houding, gebruik maken van je gezonde verstand en accepteren dat bestuurslagen zelden werkelijk iets toevoegen, dat is voor mij Twente DNA. Ik zie dan ook tot mijn genoegen Alumni die tot aan hun pensioen blijven onderzoeken, programmeren en ondernemen en zich gedurende hun hele arbeidzame leven verre houden van ‘management’.

Deze herinnering is ingezonden door Paul Harts.