UTAlumni CommunityNieuwsEerste bijeenkomst van UT-alumni werkzaam bij ASML

Eerste bijeenkomst van UT-alumni werkzaam bij ASML

Wist je dat iets meer dan 1% van de Twente-alumni bij ASML werkt? Op 19 september kwamen meer dan 70 UT'ers van de 700+ alumni die bij deze Nederlandse technologiegigant werken, samen voor een gedenkwaardig evenement op de ASML-campus in Veldhoven. Dit benadrukte hoe onze afgestudeerden een substantiële rol spelen in het stimuleren van de vitaliteit van de Nederlandse technologiesector.

Het evenement werd georganiseerd door UT-alumnus en ASML Executive VP Technology, Jos Benschop, en vierde de blijvende impact van de Universiteit Twente op de wereld van innovatie. Jos deelde trots: "De ASML'ers die hier vandaag zijn, hebben allemaal iets gemeen – ze zijn opgeleid aan de Universiteit Twente. Het is geweldig om zowel bekende gezichten als mensen te zien waarvan ik niet eens wist dat ze UT-alumni waren!"

Ook UT-voorzitter Vinod Subramaniam was aanwezig en noemde in een welkomstwoord dat een half dozijn van zijn promovendi bij ASML is terechtgekomen. Hij sloot af met de woorden: “We hebben een flink aantal studenten en stagiaires die bij ASML terecht komen, en ik hoop dat jullie geïnspireerd zijn om sommige van deze jonge mensen meer kansen te geven om coole dingen te doen bij ASML.”

Het programma omvatte updates van UT-onderzoekers Marcelo Ackerman, Maarten Bonnema en Detlof Lohse over samenwerkingsprojecten die verbonden zijn aan ASML, gevolgd door een levendige paneldiscussie. Hierin blikten ervaren UT-alumni—Jos Benschop, Richard Droste, Jan Van Schoot en Els Knoef-Vollenbroek—terug op hun tijd in Twente en hoogtepunten uit hun loopbaan bij ASML.

Wat is het beste deel van hun baan nu? De algemene indruk was dat dit de mensen, samenwerking en nieuwe uitdagingen zijn. Zoals Jos Benschop samenvatte: “Ik hou van de technische uitdaging. Elke keer dat we slagen, gaat de lat omhoog… de beste zijn degenen waarvan wordt gezegd dat ze onmogelijk zijn. We blijven altijd nieuwe uitdagingen hebben. Nooit een saai moment.”

Geïnteresseerd in toekomstige evenementen voor Twente-alumni bij ASML? Neem contact op met Joe Laufer van het UT Alumni Office.