UTFaculteitenBMSCompassievolle TechnologieNieuws blogNieuw artikel gepubliceerd: The Role of Compassionate Technology in Blended and Digital Mental Health Interventions

Wanneer je denkt aan ‘compassievolle technologie’ lijkt dit misschien een vreemde combinatie van woorden. Maar in de GGZ worden waarden zoals compassie juist heel belangrijk gevonden. Compassie betekent het openstaan voor een ander, meeleven en problemen willen helpen verlichten. Hoe zou technologie die waarde juist kunnen ondersteunen?

Om een beeld te krijgen van de manieren waarop technologie al eerder met compassie of empathie in verband is gebracht, hebben we de wetenschappelijke literatuur doorgespit. We keken daarbij specifiek naar artikelen over technologie die gelinkt was aan geestelijke gezondheid of geestelijke gezondheidszorg en waarin compassie of empathie genoemd werd. Zo vonden we 33 verschillende artikelen, die gingen over chatbots, robots, virtual reality, beeldbellen, en meer. We zagen daarin drie verschillende manieren waarop technologie compassie kon ondersteunen. Als eerst kan technologie zelf een stukje compassie laten zien. Je kunt bijvoorbeeld denken aan een chatbot, die op een compassievolle manier reageert op wat je intypt. Verder kan technologie helpen bij het trainen van zelf-compassie. Er zijn veel apps, internet en virtual reality interventies die hiervoor ontwikkeld worden. In virtual reality kun je bijvoorbeeld oefenen door begripvol te zijn tegenover een virtueel kind, en vervolgens zelf de plek van het kind in te nemen en je eigen steunende zinnen terug horen. Ten slotte kan technologie compassie tussen mensen ondersteunen. Natuurlijk kun je hierbij denken aan videobellen, maar we vonden ook onder andere een game, online praatgroepen, en een sociale robot. Die robot werd bijvoorbeeld gebruikt om compassievol contact te bevorderen tussen kinderen met een ziekte en hun ouders. Voor al deze vormen van technologie hebben we ook gekeken welke verschillende elementen van compassie zij ondersteunen. Compassie wordt namelijk gezien als een breed begrip met 5 verschillende elementen. Deze elementen zijn het opmerken van lijden, lijden als iets menselijks zien, meeleven, open blijven staan, en willen ondersteunen in het verlichten ervan. Bekijk hier het artikel om te zien hoe technologie aan deze elementen bij zou kunnen dragen.