UTFaculteitenBMSCompassievolle TechnologieNieuws blogOratie: Wearables in de Geestelijke Gezondheidszorg

Oratie: Wearables in de Geestelijke Gezondheidszorg 12 Oktober

Op 12 oktober nodigen wij u uit voor de oratie van Prof. Dr. Matthijs Noordzij aan de Universiteit Twente. De centrale vraagstelling: ‘Wearables: Compassionate Technology or Stress Trigger?’ Wearable technologieën, zoals de Fitbit, Garmin of Apple Watch, zijn sterk in opkomst. Velen dragen ze voor sportprestaties of om inzicht te krijgen in hun dagelijkse activiteiten, slaappatronen of zelfs stressniveaus. Er is aangetoond dat deze technologieën positieve ervaringen kunnen bieden voor bepaalde groepen. Maar bieden ze daadwerkelijk de voordelen die ze beloven? En zijn er ook onvoorziene bijwerkingen of negatieve gevolgen?

Tijdens zijn oratie zal Prof. Dr. Noordzij dieper ingaan op recente onderzoeken, zowel binnen als buiten de GGZ, over de mogelijke voor- en nadelen van het gebruik van wearables. Kan het constante zelfmonitoring voor sommigen niet juist leiden tot meer stress? Of biedt het in bepaalde scenario's een kans om de zorg persoonlijker en empathischer te maken?

We hopen u te mogen verwelkomen en samen te reflecteren op de rol van wearables in de GGZ.

Reserveer deze datum en tijdstip dan ook alvast in uw agenda of registreer u alvast  via onderstaande link.