UTFacultiesBMSPLTGas Erop!Learning Communities

Challenge-based Micro Learning Communities

Het concept

Er bestaan verschillende soorten LCs op verschillende niveaus. De GasErop! LCs zijn geïdentificeerd als micro Learning Communities. In dit soort Learning Communities komen 6 tot 8 medewerkers van één bedrijf samen met een kennisinstelling (docent en/of student(en)) om in een periode van ±10 weken aan een gedeeld vraagstuk te werken, onder begeleiding van een facilitator. Om het vraagstuk goed te kunnen oplossen, is het van belang dat de deelnemers verschillende functies, expertises en achtergronden hebben. Het sámen leren, werken en innoveren rondom een gedeeld vraagstuk staat dus centraal. Vandaar dat deze vorm van LCs ook wel challenge-based LCs worden genoemd.  

Het traject van een LC bij GasErop! is zo ingericht dat het gestelde doel te behalen is binnen een periode van 10 weken. Hierbij vinden er wekelijkse bijeenkomsten plaats waarin ideeën worden bedacht en uitgewerkt om het vraagstuk op te lossen. Het echte 'leren' vindt plaats op de werkvloer, wanneer de deelnemers deze bedachte oplossingen in de praktijk gaan testen om de resultaten in de volgende bijeenkomst terug te koppelen en te evalueren. Om daadwerkelijk impact te kunnen maken met een LC, is het daarom van belang dat het vraagstuk dat centraal staat erg nauw aansluit op de dagelijkse werkpraktijk van de deelnemers. Deze en andere voorwaarden welke essentieel zijn gebleken voor succesvolle LCs worden verder toegelicht in de GasErop! handleidingen. 

Praktijkvoorbeelden

Gedurende de projectperiode van 2020-2023 zijn er maar liefst 28 LCs opgezet bij verschillende praktijkpartners. Op onderstaande pagina zijn een aantal van deze LCs te vinden: Welk vraagstuk stond centraal? Wat was de aanleiding voor het vraagstuk? En wat waren de voornaamste opbrengsten? Laat je inspireren door de bijgevoegde impact interviews.