Nijhof Installatietechniek

Hoe kan de huidige routekaart voor het opleiden van leerling monteurs geoptimaliseerd worden?

Aanleiding

Binnen Nijhof Installatietechniek worden er BBL-leerlingen en zij-instromers opgeleid om samen de energietransitie te lijf te gaan. Ter ondersteuning hiervan heeft Nijhof een routekaart voor monteurs in opleiding ontwikkeld en is er geïnvesteerd in een technische opleidingsruimte binnen de Salland Tech Academy (STA). Ondanks deze investeringen, voldoen de uitkomsten van de opleiding nog niet aan de standaarden van Nijhof. Bijvoorbeeld doordat modulen bij STA te laat van start gaan, wat leidt tot onnodige herhalingen bij praktijkopdrachten. Daarbij blijkt uit observatie en evaluatie dat de praktijkopdrachten te weinig taakgericht zijn, te vaak worden uitgevoerd in de praktijkruimte en niet op de werkvloer, en dat werkplekbegeleiders vaak niet goed weten hoe ze de opdrachten moeten beoordelen. Ook hebben werkplekbegeleiders de neiging om leerlingen een leermoment te ontzeggen door tijdsdruk. In deze LC wil Nijhof de routekaart van monteurs in opleiding optimaliseren door bovenstaande problemen in kaart te brengen en aan te pakken.

Opbrengsten

Meer weten over wat deze LC heeft opgeleverd? Bekijk dan het impact interview.