UTFaculteitenBMSNieuwsUniversiteit Twente koploper op AI in onderwijs

Universiteit Twente koploper op AI in onderwijs

Met de organisatie van een spraakmakende AI in het onderwijs Hackathon en de publicatie van een baanbrekend magazine over AI in het onderwijs, onderstreept de UT haar toewijding aan het benutten van de kansen die AI biedt voor het onderwijs.

Kim Schildkamp, hoogleraar data-geïnformeerde besluitvorming voor leren en ontwikkeling, legt uit: "Met het magazine en de Hackathon laten we zien dat we inzetten op de kansen die AI biedt voor het onderwijs. Met name in het onderwijs gaat het veel over de bedreigingen die AI met zich meebrengt. Maar AI is niet de eerste technologie met grote impact in het onderwijs. Ook de computer had invloed op ons onderwijssysteem, maar is nu niet meer weg te denken uit de klas."

Hackathon AI in het Onderwijs: Innovatie in Actie

De UT organiseert binnenkort voor de tweede keer een speciale hackaton over AI in het onderwijs op 8, 9 en 10 november. Dit evenement brengt docenten, schoolleiders, managers, studenten, leerlingen, informatiespecialisten & andere geïnteresseerden samen om te werken aan innovatieve oplossingen voor uitdagingen op het gebied van onderwijs met behulp van AI-technologieën. De Hackathon belooft een broeinest van creativiteit en innovatie te worden, waar deelnemers hun expertise zullen inzetten om het onderwijs van de toekomst vorm te geven.

Tijdens een hackaton zijn deelnemers in een korte tijd non-stop bezig met één bepaald onderwerp. In dit geval AI in het onderwijs. Aan deelnemende teams de taak om een eigen gekozen probleem op te lossen met een innovatieve AI-technologie. Speciale Jedi’s (experts op het gebied van AI) ondersteunen de teams. De winnaars van vorig jaar bedachten een app die scheikundige formules snel kan controleren en voorzien van feedback.

Meld je hier voor 19 oktober aan voor de Hackaton AI in het onderwijs!
Aanmelden
Of ga naar de website van de Hackaton voor meer informatie.

Magazine over AI in het Onderwijs

Deze maand verschijnt ook het magazine ‘Slimmer onderwijs met AI’, een initiatief van de UT, gecoördineerd door NPuls en in samenwerking met verschillende onderwijsinstellingen in Nederland en organisaties zoals NOLAI, NLAIC en SURF. Dit magazine biedt een diepgaande kijk op onderwijsadviezen met betrekking tot kunstmatige intelligentie en onderstreept de innovatieve benaderingen die de Universiteit Twente in het onderwijs hanteert.

Het magazine belicht de cruciale rol van AI in het onderwijs. Het magazine bevat twee voorbeelden van AI-initiatieven van de UT, een artikel over ChatGPT en een interview met Kim Schildkamp. Schildkamp vertelt: “In het interview roep ik op om te investeren in docentprofessionalisering: als docent heb je continu nieuwe vaardigheden nodig en werken met AI is er daar een van.” Voor meer informatie over de visie van de UT op AI in het onderwijs, ga naar de website van de werkgroep AI in Education.

Lees het magazine 'Slimmer onderwijs met AI' hier.
Lees nu
K.W. Wesselink - Schram MSc (Kees)
Wetenschapscommunicatiemedewerker (aanwezig ma-vr)