UTFaculteitenBMSNieuwsGlobal Award for Sustainable Architecture voor Erik Rietveld (RAAAF)
Eva Plevier

Global Award for Sustainable Architecture voor Erik Rietveld (RAAAF) Socrateshoogleraar en filosoof aan de Universiteit Twente

Tijdens een bijzondere ceremonie in Parijs is bekendgemaakt dat prof. dr. Erik Rietveld, Socrateshoogleraar aan de Universiteit Twente, en zijn broer Ronald Rietveld, Artist in Residence aan de Universiteit van Amsterdam, de Global Award for Sustainable Architecture hebben gewonnen. Deze oeuvreprijs is ondersteund door UNESCO en erkent hun bijdragen aan duurzame architectuur.

De Rietveld broers worden gewaardeerd voor hun vernieuwende werk in architectuur, duurzaamheid en ecologische psychologie. Met hun kunstenaarscollectief RAAAF combineren ze beeldende kunst, filosofie en architectuur op een unieke, explorerende en creatieve manier. Veel van hun projecten draaien om het transformeren van bestaande gebouwen en het creëren van nieuwe betekenissen voor de toekomst. RAAAF verkent de grenzen van wat mogelijk is in architectuur en duurzaamheid.  Ze zetten zich in voor het onderwijs door jonge kunstenaars, ingenieurs en denkers te inspireren en begeleiden, zodat deze nieuwe toekomstbeelden kunnen ontwikkelen.

Prof. dr. Erik Rietveld

Erik Rietveld is Socrateshoogleraar binnen de faculteit BMS aan de Universiteit Twente en VICI hoofdonderzoeker bij het Amsterdam University Medical Center. Rietvelds leerstoel aan de UT is Making Humane Technologies en zijn werk benadrukt het belang van het inbedden van technologie en ontwerp in de samenleving. Rietveld doet onderzoek naar de rol van de omgeving in ons dagelijks leven. Hiervoor ontving hij in 2021 een Vici-subsidie. Zijn filosofische werk benadrukt het belang van aanpassingsvermogen in een snel veranderende wereld.

RAAAF

De projecten van RAAAF (Rietveld Architecture-Art-Affordances), opgericht door de broers Rietveld in 2006, zijn gebaseerd op diepgaand historisch onderzoek en onorthodoxe, locatie-specifieke ingrepen. Ze dagen het publiek uit om na te denken over klimaatverandering, historisch erfgoed, gezondheid en de potentie van leegstand.

Opvallende kunstwerken

Bunker 599

Een van de opvallende projecten van RAAAF is 'Bunker 599', waarbij een monumentale bunker uit de Tweede Wereldoorlog radicaal doormidden is gezaagd om er een kunstwerk van te maken. In 2021 is Bunker 599 UNESCO werelderfgoed geworden als onderdeel van de Nieuwe Hollandse Waterlinie.

Bunker 599, RAAAF | Atelier de Lyon, 2013 Culemborg. Foto: Allard Bovenberg

deltawerk

Een ander bijzonder project is 'Deltawerk //', waar het grootste testmodel van het Waterloopkundig Laboratorium is omgevormd tot een fascinerend 250 meter lang kunstwerk. Deltawerk // bevraagt het streven naar een voor natuurkrachten onverwoestbaar Nederland in tijden van klimaatverandering en zeespiegelstijging. Beide projecten zijn gemaakt in samenwerking met Atelier de Lyon.

Still Life

Daarnaast is er 'Still Life', een opvallende kunstinstallatie die is geplaatst in een voormalige NAVO-kogelfabriek en die een gevoel van dreiging oproept en tot nadenken stemt.

Still Life, RAAAF 2019 | Museum Het Hem Amsterdam. Foto: Walter Herfst