UTFaculteitenBMSNieuwsAnke Lenferink in de race voor de TOPX Females to Follow Awards 2024 – Rising Stars in Science
Anke Lenferink

Anke Lenferink, Universitair Docent en klinisch epidemioloog bij de vakgroep Health Technology and Services Research (HTSR), faculteit BMS (TechMed Centre), is genomineerd voor de TopX Females to Follow Awards 2024. Ze behoort tot de 10 genomineerde vrouwelijke onderzoekers uit Nederland en België en is in de race voor de titel Rising Star in Science.

Lenferink behaalde een dubbele Doctorstitel als onderdeel van een Cotutelle overeenkomst tussen de UT, Medisch Spectrum Twente en Flinders University in Australië. Lenferink heeft een passie voor het optimaliseren van zelfmanagementinterventies om gezond gedrag te bevorderen en het toenemende aantal patiënten met chronische ziekten te beheersen. Lenferink doet onderzoek naar de ontwikkeling en evaluatie van patiëntgerichte zelfmanagementinterventies voor chronische aandoeningen, waardoor behandeling van een persoon in plaats van de ziekte(n) mogelijk wordt. Lenferink heeft bijvoorbeeld met succes het Europese Horizon2020 RE-SAMPLE project mede aangevraagd. Dit project is een samenwerking tussen 10 Europese partners om exacerbaties te voorspellen om zo vroegtijdige zelfmanagement en behandeling te starten voor patiënten met complexe chronische aandoeningen. Als klinisch coördinator van RE-SAMPLE coördineert Lenferink de samenwerking tussen drie Europese ziekenhuizen. Daarnaast is Lenferink één van de initiatiefnemers van de onderzoeksgroep ‘Technology in Healthcare Transformations’ (THT) bij de UT, met als doel technologie gedreven veranderingen in zorgtransformaties efficiënt, effectief en duurzaam te maken.

Lenferink vertaalt haar onderzoekservaring, kennis en vaardigheden naar onderwijs in epidemiologie en klinische onderzoeksmethoden. Ook begeleidt ze diverse promovendi, master- en bachelorstudenten. Voor een wetenschappelijk tijdschrift brengt Lenferink daarnaast advies uit voor een artikel collectie over gepersonaliseerde COPD zelfmanagementinterventies. Lenferink heeft al diverse prijzen gewonnen voor haar onderzoek, waaronder de American Thoracic Society International Trainee Scholarship Award, Lung Foundation Australia-Cochrane Airways Australia Scholarship en Stichting Astmabestrijding Best Paper Award.

TOPX Females to Follow Awards 2024

Voor deze prijs zijn jonge vrouwelijke onderzoekers genomineerd door universiteiten en kennisinstellingen. De TOPX Females to Follow awards is een initiatief van TOPX Network en Hyphen Projects. Het doel van deze prijs is om veelbelovende vrouwelijke talenten zichtbaarheid te geven, uitmuntende vrouwen in Life Sciences & Health te eren, hun prestaties te vieren en de volgende generatie te inspireren om in hun voetsporen te treden.

In totaal zijn er 30 vrouwelijke professionals genomineerd voor de TOPX Females to Follow Awards - Rising Stars in de 3 categorieën: Wetenschap, Industrie en Ondernemerschap. Anke Lenferink behoort tot de 10 genomineerden onder Rising Stars in Science.

De winnaars van de Females to Follow Awards worden bekend gemaakt tijdens de TOPX Summit op 18 januari. JIJ kunt mede bepalen wie de winnaars worden van de TOPX Females to Follow Awards 2024, door hen te steunen met jouw stem!

Stemmen kan tot 4 januari 2024
Breng nu je stem uit!
drs. M.M.J. van Hillegersberg - Hofmans (Martine)
Persvoorlichter (aanwezig, ma, di, do)