UTFaculteitenBMSNieuwsHet College van Bestuur heeft Tessa Eysink benoemd tot hoogleraar van de leerstoel Technology-Enhanced Learning and Instruction

Haar leerstoel maakt deel uit van de sectie Instructietechnologie (IST) van de faculteit Behavioural, Management and Social Sciences (BMS). In haar rol zal ze verschillende soorten kennis en expertise met betrekking tot leren en technologie verbinden en het gebruik van technology-enhanced learning in de samenleving inspireren, innoveren en versnellen.

Zij zal het hoogwaardige onderzoek op het gebied van technology-enhanced learning en instructional design van de sectie IST voortzetten.

Leren met behulp van technologie
Technologie kan een verrijking voor het onderwijs betekenen. Het kan er voor zorgen dat leerlingen meer betrokken zijn bij de les en de lesstof dieper verwerken. “In de onderzoeken die we binnen de sectie IST doen, kijken we naar de leerling, de leerprocessen die ze doormaken en hoe ze informatie verwerken. De vraag die we daarbij altijd stellen is hoe je technologie kunt inzetten om effectieve instructie aan te bieden, zodat het leerproces geoptimaliseerd wordt”. Daarbij kan gedacht worden aan onderzoekend leren door middel van simulaties, computer-gebaseerd samenwerkend leren, leren door games, enzovoort.

Adaptieve leeromgevingen
Met de moderne technologieën kunnen we echter ook een stap verder gaan. “Elke leerling moet de kans krijgen om het maximale uit zichzelf te halen. Dit betekent dat elke leerling opdrachten moet krijgen die uitdagend zijn en daarbij tevens passende ondersteuning moet krijgen. Hiervoor ontwikkelen we adaptieve leeromgevingen, waarbij technologie wordt gebruikt om de instructie aan te passen aan de behoefte van de leerling. Dat kan proactief gebeuren, bijvoorbeeld op basis van voorkennis, vaardigheidsniveau, of het niveau van zelfregulatie, maar dat kan ook reactief op basis van wat de leerling in de leeromgeving doet of hoe hij zich voelt.” Tessa wil deze onderzoeksthema’s binnen de sectie verder ontwikkelen waarbij het gebruik van AI-technieken en learning analytics onmisbaar zijn. “Ik zie daarbij mooie kansen voor samenwerking met de andere secties in het LDT (Learning, Data analytics and Technology) departement, waar IST onder valt”.

Over Tessa Eysink
Tessa Eysink heeft een lange historie met de Universiteit Twente. Ze is begonnen met een promotietraject bij de UT en is daarna eigenlijk altijd gebleven. Na haar promotie is ze doorgegroeid van UD naar UHD en nu hoogleraar. Ze heeft verschillende nationale en internationale onderzoeks- en ontwikkelprojecten gecoördineerd, zoals LEMMA: Affordances for learning in multimedia learning environments, STIP (Samenwerken tijdens Taak-, Inhoud- en Procesdifferentiatie),  BE COOL! (Bevorderen van Excellentie door Coöperatief Onderzoekend en Ontwerpend Leren) en Surrounded by Science: Learning paths towards science proficiency. Tessa is tevens voorzitter van de sectie Instructietechnologie en momenteel nog opleidingsdirecteur van de master Educational Science and Technology.

prof.dr. T.H.S. Eijsink (Tessa)
Hoogleraar