UTFaculteitenBMSNieuwsTwee UT kandidaten voor KIJK's Beste Tech-Idee 2023

Twee UT kandidaten voor KIJK's Beste Tech-Idee 2023

Twee UT-projecten maken kans op KIJK's Beste Tech Idee 2023. UT-VU Studententeam RISE is genomineerd met hun herbruikbare raket op biobrandstof. Ook HeartSafe van Dr. Derya Demirtas is genomineerd. HeartSafe is een smartwatch die hartstilstand buiten het ziekenhuis detecteert. Het is nu mogelijk om je stem uit te brengen.

Een jury van het tijdschrift KIJK schoof twintig recente technologie-ontwikkelingen naar voren. Deze tech-ideeën zijn afkomstig van universiteiten, maar ook startupbedrijven. Twee van de ‘Beste Tech-Idee 2023’ kandidaten komen van de Universiteit Twente. Het blad KIJK heeft een lange historie in het populariseren van wetenschap: meer dan vijftig jaar, waarvan de eerste jaren zelfs als weekblad.

Herbruikbare raket op biobrandstof

Studenten werktuigbouwkunde Nathan Jacques en Alexander Nieuwland richtten in 2019 samen met een handvol studiegenoten een raketvereniging op: RISE. Het team kreeg recent het stempel ‘officieel studententeam van de UT’ en is uitgegroeid tot een club van 28 studenten. Hun ambities zijn torenhoog en de sky is daarbij beslist niet de limit. Al ligt hun doel niet zozeer bij hoogte, als wel bij een precieze landing: "We werken aan een raket die werkt op biobrandstof en die we heel precies terug naar aarde kunnen sturen voor een zachte landing. Zo wordt het mogelijk om het gelanceerde voertuig opnieuw te gebruiken."

Smartwatch detecteert hartstilstand

In Nederland krijgen jaarlijks 17.000 mensen een hartstilstand buiten het ziekenhuis. Dr. Derya Demirtas, universitair hoofddocent aan de UT, onderzoekt een oplossing bij de miljoenen mensen in Nederland die een smartwatch dragen. "We werken aan een smartwatch die automatisch en betrouwbaar een hartstilstand buiten het ziekenhuis kan detecteren en tegelijkertijd onmiddellijk de hulpdiensten inschakelt. Onze oplossing zal de tijd die verstrijkt voordat er cardiopulmonale reanimatie (CPR) gegeven wordt aanzienlijk verkorten, waardoor we mogelijk duizenden levens per jaar kunnen redden en de neurologische schade beperken."

Breng hier je stem uit!
Stem nu!
K.W. Wesselink - Schram MSc (Kees)
Wetenschapscommunicatiemedewerker (aanwezig ma-vr)