Tools

Bekijk hieronder een aantal tools die u kunt gebruiken in de Operationalization fase. De keuze hangt hierbij af van uw vraagstelling en praktische zaken (bv. tijdscapaciteit).

Methodes
  • Desk research: Niet-systematische verzameling van materiaal dat het ontwikkelteam helpt om meer te leren over de context waarin de technologie gebruikt zal worden.
  • Focusgroep: Het verzamelen van kwalitatieve informatie door een klein aantal belanghebbenden te betrekken bij een groepsdiscussie die zich richt op een bepaald onderwerp of een reeks kwesties. Dit is vooral geschikt wanneer interactie tussen deelnemers gewenst is. Door uitwisseling van ervaringen ontstaan vaak nieuwe ideeën.
  • Interview: Het verzamelen van kwalitatieve informatie door het bevragen van individuele deelnemers. Een interview kan volledig gestructureerd, semi-gestructureerd, of ongestructureerd zijn.
Hulpmiddelen
  • Business Model Canvas: Een model afkomstig uit de commerciële setting om te beschrijven hoe een organisatie met een product waarde creëert, levert en behoudt. Het model kan gebruikt worden om implementatie-aspecten in kaart te brengen, ook binnen non-profit organisaties zoals zorginstellingen.
  • NASSS Framework: Een overzichtskader van 7 domeinen welke de implementatie van zorgtechnologie beïnvloeden
  • CFIR: Een raamwerk dat als leidraad kan dienen voor de beoordeling van potentiële barrieres en facilitators in de implementatie van zorgtechnologie