UTFaculteitenBMSCentrumProjectenVan Digitale vaardigheden naar Tastbare uitkomsten (Disto NL)

Van Digitale vaardigheden naar Tastbare uitkomsten (Disto NL)

In de UK en Nederland, waar dit project is ontstaan, is beleid ontwikkeld om internettoegang en internetvaardigheden van individuen te verbeteren, zodat ze volledig kunnen deelnemen aan alle aspecten van de netwerksamenleving. Andere landen tonen soortgelijke initiatieven die gericht zijn op het aanpakken van ongelijkheden in het vermogen van mensen om informatie- en communicatietechnologieën (ICT's) te gebruiken op manieren die helpen om tastbare, hoogwaardige resultaten in het dagelijks leven te bereiken. Tegelijkertijd is er veel academisch werk verricht dat heeft geleid tot gedetailleerde kennis over wie wel en niet digitaal wordt opgenomen. Aangezien internet voor veel mensen steeds meer een onderdeel wordt van het dagelijks leven, is onderzoek naar digitale inclusie bekritiseerd. Er zijn zorgen over het gebrek aan theoretische ontwikkelingen binnen het veld en de beperkingen van de enquêtes die doorgaans worden gebruikt bij onderzoek en evaluaties. In dit doorlopend project pakken we deze kritiek aan middels theoretisch onderbouwde instrumenten te ontwikkelen voor het meten van digitale inclusie, inclusief de uitkomsten van digitaal mee kunnen doen. Parallel aan de ontwikkeling van #DiSTOsurvey-maatregelen zijn samenwerkingen opgezet met de overheid, derde sector en academische instellingen met behulp van het DiSTO-raamwerk als leidraad om verbanden tussen digitale en sociale uitsluiting te onderzoeken en visualiseren.

Contact: Alexander van Deursen
Website: http://www.lse.ac.uk/media-and-communications/research/research-projects/disto
Funder: LSE