UTFaculteitenBMSCentrumNieuwsToolkit om kinderen en adolescenten te betrekken bij het verkennen van digitale vaardigheden

Nieuws van het ySkills project

Met veel plezier kondigen we de lancering van de kindvriendelijke geïllustreerde samenvatting van ySKILLS aan, die nu online toegankelijk is. De samenvatting komt in de vorm van een participatieve toolkit die zorgvuldig is samengesteld om kinderen en adolescenten te betrekken bij het verkennen van de digitale vaardigheden van hun leeftijdsgenoten. Met interactieve functies zoals quizzen en zelfevaluatieoefeningen biedt deze toolkit docenten, leerkrachten en belanghebbenden de mogelijkheid om zich samen met jongeren te verdiepen in de ySKILLS-bevindingen.
(Emilie Bossens, Bieke Zamen en Verónica Donoso)

EEN WETENSCHAPPELIJK VERHAAL MAKEN VOOR EN MET KINDEREN
Het vertalen van academische inzichten naar een aanlokkelijk wetenschappelijk verhaal dat resoneert met de dagelijkse ervaringen van jongeren vormde een grote uitdaging. Om deze uitdaging aan te gaan, hebben we nauwgezet de belangrijkste bevindingen van ySKILLS geselecteerd en deze geïllustreerd met praktijkvoorbeelden uit de levens van jongeren. De toolkit kwam tot stand als een interactieve PowerPoint-presentatie, een product van iteratief ontwerp en evaluatie gedurende 12 sessies waarbij kinderen en adolescenten betrokken waren van scholen in Groot-Brittannië, België, Duitsland, Portugal, Finland, Polen, Italië en Estland. Tijdens deze testsessies hebben we feedback van onschatbare waarde verzameld van zowel jonge deelnemers, docenten als onderzoekers. Kinderen en adolescenten werden ook aangemoedigd om op creatieve wijze suggesties en aanbevelingen voor een positieve digitale toekomst te bedenken.

INTERACTIEVE BETROKKENHEID OP ZIJN BEST
De kindvriendelijke samenvatting presenteert beknopt de belangrijkste ySKILLS-onderzoeksresultaten uit 2022 op een manier die toegankelijk en begrijpelijk is voor mensen van 12 tot 17 jaar. Door middel van visueel ondersteunde verhalen via de PowerPoint-presentatie en een reeks interactieve activiteiten worden kinderen ertoe aangezet na te denken over de bevindingen van ySKILLS. Tot de boeiende activiteiten behoren quizzen, een zelfevaluatieoefening waarbij de metafoor van de digitale oceaan wordt gebruikt, een raadspel en een op citaten gebaseerde discussie. Bovendien biedt de toolkit een uitgebreide handleiding voor volwassen begeleiders (bijvoorbeeld leraren) over hoe deze sessies te leiden.

EEN KOSTBARE HULPBRON VOOR ALLE STAKEHOLDERS
Hoewel deze praktische tool kinderen en jongeren dient, strekt de waarde ervan zich uit tot onderwijzers, docenten en belanghebbenden. Deze tussenpersonen spelen een centrale rol door jongeren door de inhoud van de toolkit te leiden en betekenisvolle groepsdialogen over digitale vaardigheden te bevorderen. De toolkit is opgebouwd uit vijf modules, die elk verschillende facetten van digitale vaardigheden behandelen: (1) Wat zijn digitale vaardigheden? (2) Inzichten uit onderzoek naar digitale vaardigheden (3) Digitale vaardigheden meten: hoe en waarom (4) Enquêteresultaten: Digitale vaardigheden van jongeren in Europa en (5) Verbeter uw digitale vaardigheden. Sessies duren doorgaans ongeveer 40 minuten, maar er is ruimte voor maatwerk, waardoor een meer gerichte of uitgebreide aanpak mogelijk is. Selecteer bijvoorbeeld specifieke modules of gebruik extra dia's voor vervolgsessies om de betrokkenheid bij de toolkit te vergroten. Bepaalde activiteiten binnen de toolkit bieden verschillende moeilijkheidsgraden, waardoor deze aanpasbaar zijn aan de uiteenlopende behoeften en vaardigheidsniveaus van deelnemers. Dit zorgt voor een inclusief en toegankelijk leertraject voor alle betrokkenen.

WAAR VINDT U DE TOOLKIT?
De ySKILLS toolkit, bestaande uit de PowerPoint-presentatie met sprekersnotities en een briefingdocument met instructies, is zowel in het Engels als in het Nederlands toegankelijk. Naarmate het ySKILLS-project vordert, zullen vertalingen van de participatieve toolkit beschikbaar komen. Wij nodigen u uit om de kindvriendelijke samenvatting van ySKILLS te verkennen en een reis vol ontdekkingen en empowerment in de digitale wereld te ondernemen. Laten we samen de weg vrijmaken voor een betere digitale toekomst voor kinderen en jongeren in Europa!