UTDesignLabNieuwsNetwerk- en Uitwisselingsbijeenkomst over Citizen Science

Netwerk- en Uitwisselingsbijeenkomst over Citizen Science

De 3e Netwerk- en Uitwisselingsbijeenkomst over Citizen Science vond afgelopen donderdag plaats in DesignLab en bood de gelegenheid om op de hoogte te raken van de nieuwste inzichten over Open Science en Citizen Science. Deelnemers verwierven waardevolle inzichten en leerden over verschillende projecten, van nationale initiatieven tot regionale inspanningen in Twente en binnen onze Universiteit. Citizen Science roept talloze vragen op, zoals hoe je burgerparticipatie effectief kunt ondersteunen, hoe je gegevensopslag kunt beheren en hoe je burgers actiever kunt betrekken bij projecten. Om deze vragen te adresseren, werden vorig jaar vijf pilotprojecten gelanceerd, die tijdens de bijeenkomst werden geïntroduceerd.

Sabine Wildevuur van Citizen Science Hub Twente, trapte af, waarna Frederike Schmitz een overzicht gaf van hoe Team Open Science NL samenwerkt om de vragen die opkomen bij Citizen Science te beantwoorden. Ook deelde ze de visie, doelen en ambities van Open Science NL. Florian Schuberth presenteerde de visie en activiteiten van de Open Science-community aan de UT. We verkenden de regionale impact van Citizen Science-initiatieven door presentaties van Joost Kuijper van de Provincie Overijssel en door verschillende 'Civic and Citizen Science'-projecten, waar UT-onderzoekers nauw samenwerken met burgers. Deze gepresenteerde pilotprojecten richtten zich op diverse regionale kwesties, zoals het bestrijden van eenzaamheid onder ouderen, werken met kinderen en het implementeren van positieve gezondheid. Egbert Siebrand deelde inzichten over de 'Samen onderzoek doen'-community, die samenwerking tussen professionele en niet-professionele onderzoekers bevordert. Dit initiatief benadrukt het belang van inclusieve onderzoekspraktijken en streeft ernaar de kloof tussen de academische wereld en de bredere gemeenschap te overbruggen. De bijeenkomst bood ook uitstekende netwerkmogelijkheden, waardoor deelnemers in contact konden komen met mede-onderzoekers, communityleden en professionals die geïnteresseerd zijn in Citizen Science. Het was een geweldige kans om nieuwe connecties te leggen, ideeën uit te wisselen en mogelijke samenwerkingen buiten het evenement te verkennen.

Wil je meer weten over Citizen Science aan de Universiteit Twente? Neem dan contact op met Citizen Science Hub Twente.