UTDSIDSINieuwsAI@Work learning community vol energie van start

AI@Work learning community vol energie van start Startpunt voor de toekomst van werk

Op 26 juni trapte de Universiteit Twente af met de allereerste bijeenkomst van de AI@Work Learning Community, een netwerk van professionals en wetenschappers gericht op de impact van kunstmatige intelligentie (AI) op de werkvloer. De bijeenkomst bracht een diverse groep samen, waaronder HR-managers en beleidsadviseurs van zorginstellingen zoals Liberein, MST en ZGT, en onderzoekers van Saxion en de Universiteit Twente.

Deze community is in het leven geroepen als een platform voor leren, innoveren en samenwerken, met het doel om zowel de technische mogelijkheden van AI te verkennen als de impact ervan op werkprocessen en werkplekken te begrijpen. Maarten Renkema, mede-initiatiefnemer en universitair docent in Human Resource Management en Innovatie, onderstreepte het belang van deze leercommunity door te verwijzen naar onderzoek dat aantoont dat "AI de potentie heeft om 40% van onze banen te beïnvloeden". Daarnaast wees hij op de toenemende aandacht voor AI in de media, die vragen oproept over de mate waarin deze technologie onze banen kan overnemen, terwijl uit onderzoek blijkt dat AI juist werknemers kan assisteren en ondersteunen."

Eerste Bijeenkomst: Verkennen en Verbinden

De eerste bijeenkomst was een mix van kennismaking en diepgaande verkenning van AI-gerelateerde vraagstukken. Pauline Weritz, universitair docent in Organizational Behavior, Change Management and Consultancy en mede-initiatiefnemer, introduceerde de interactieve World Café sessie. Na haar introductie verspreidden de deelnemers zich over verschillende tafels, waar levendige discussies werden gevoerd over de implementatie van AI, veranderingen die AI teweegbrengt in verschillende afdelingen en sectoren, en de essentiële vaardigheden voor effectieve integratie van AI in het dagelijks werk. De rijke uitwisseling van ideeën en inzichten zorgde voor veel stof tot nadenken, en al snel werden vervolgstappen voor toekomstige bijeenkomsten gepland!

Samenwerken aan de Toekomst

Een Learning Community is specifiek ontworpen als een model dat leren, werken, innoveren en onderzoeken samenbrengt binnen publiek-private samenwerkingsverbanden. Door middel van experimenten en het delen van ervaringen, met een focus op sectoren zoals de gezondheidszorg en het onderwijs, is het doel van de community om inzicht te krijgen in hoe AI op een ethische en effectieve wijze kan worden toegepast.

In 2024 organiseert de Learning Community vijf bijeenkomsten waarbij de nieuwste wetenschappelijke inzichten en praktische toepassingen samenkomen. Deze sessies zijn gericht op het uitdiepen van diverse aspecten van AI op de werkvloer, om zo een beter begrip te ontwikkelen van hoe AI onze manier van werken kan transformeren. Samen geven we vorm aan de toekomst van werk!

Ben je geïnteresseerd om je aan te sluiten bij de AI@Work Learning Community? Neem dan contact op met Maarten Renkema of Pauline Weritz voor meer informatie.