UTDienstenCFMDuurzaamheidNieuwsInnovatieve beslisboom zorgt voor verduurzaming van UT-evenementen

Innovatieve beslisboom zorgt voor verduurzaming van UT-evenementen

Nu wegwerpbekers op de UT zijn afgeschaft, zijn er alternatieven nodig. Voor evenementen is het nog niet zo simpel om de beste oplossing te vinden. Selina Wassen, studente Facility Management op het Saxion in Enschede, voerde in opdracht van de Universiteit Twente hierover haar scriptie uit. Organiseer je een evenement of activiteit op de campus? De door haar gecreëerde beslisboom helpt je bij het kiezen van het juiste bekerretoursysteem.

De uitdaging

Selina vertelt: “Ik vond het erg lastig om een geschikte plek te vinden voor mijn afstudeerscriptie. Via mijn werk als leidinggevende bij de catering van FC Twente ben ik bij het SEE-programma van de UT terechtgekomen. De eerste stap was het voeren van gesprekken met UT-medewerkers: waar lopen zij tegenaan?”

“Uit deze gesprekken bleek dat er nog winst te behalen valt op het gebied van afvalvermindering bij UT-evenementen. Ook zijn er sinds juli dit jaar nieuwe SUP (single-use plastic) richtlijnen. Eigenlijk een ‘perfect’ probleem voor mijn scriptie, wat leidde tot de volgende vraag: ‘We zijn benieuwd welk bekerretoursysteem het beste bij ons past. Kun jij hier een advies over schrijven?’”

Het onderzoek

“In de loop van het onderzoek werd al best snel duidelijk dat er niet één kant- en klare oplossing zou zijn”, vertelt Selina. “Er zijn namelijk erg veel verschillende evenementen op UT. Van kleine borrels voor een vakgroep, tot grote evenementen zoals het slotfeest van de Kick-in. Daarnaast bleek uit de vele gesprekken die ik met andere evenementenorganisaties heb gevoerd dat de benodigde kennis ook daar niet altijd aanwezig is. Hierdoor ontstond bij mij en mijn begeleidster Birgit Dragtstra, Beleidsmedewerker Milieu en Duurzaamheid, het idee om de kennis bij deze evenementenorganisaties aan te reiken, zodat zij zelf kunnen beslissen wat het beste past bij hun evenement."

Het eerste component van de 'cup return system selection tool'

Duurzame keuzes praktisch maken voor de gebruiker

De zogeheten ‘cup return system selection tool’ van Selina is inmiddels te vinden op de serviceportal van de UT. “Mijn scriptie heeft me in laten zien dat je als facilitair medewerker erg veel kan bereiken op het gebied van duurzaamheid”, aldus Selina. “Het is mooi dat we duurzame keuzes voor de gebruiker op deze manier praktisch kunnen maken.”

En vervolgens: “Ik vind het heel gaaf dat er ook daadwerkelijk iets met mijn resultaten is gedaan en dat ik echt ergens aan heb bijgedragen! Ik wil iedereen binnen de UT graag van harte bedanken voor de hulp en de kansen die ik hier heb gekregen. Ik zou het iedereen aanraden om hier af te studeren. Mocht je binnenkort nog op een festival te vinden zijn, lever dan je bekers in!”, sluit ze af met een knipoog.

Duurzaamheid op de UT

In Shaping2030, de strategie van de Universiteit Twente, is duurzaamheid een belangrijk speerpunt. De UT werkt niet alleen aan duurzame oplossingen voor maatschappelijke vraagstukken, en wil daarnaast het goede voorbeeld geven door een duurzame organisatie te worden. Om dit te bereiken moeten de ambities uit Shaping2030 in de praktijk worden gebracht. Dagelijks werken veel leden van de UT-gemeenschap hard aan het vertalen van de duurzaamheidsdoelstellingen naar ons werk op de campus - het transformeren van de manier waarop we werken, leren, reizen, bouwen en meer. In deze serie nodigen we hen uit om te praten over wat hen drijft, welke rol duurzaamheid speelt in hun werk, en wat ze graag willen bereiken op onze universiteit.

Meer weten over duurzaamheid op de UT? Kijk op utwente.nl/duurzaamheid.

Geschreven door Stef Meilink.