UTDienstenCFMDuurzaamheidNieuwsLeo Keekstra: samen verduurzamen door verstandige keuzes te maken

Leo Keekstra: samen verduurzamen door verstandige keuzes te maken

Leo Keekstra is inmiddels al 29 jaar werkzaam bij de UT als Facility Services medewerker bij CFM in gebouw Cubicus. Tijdens zijn werk probeert Leo gebruikers van het gebouw aan te sporen om duurzame keuzes te maken: “Niks vind ik erger dan verspilling. Er is nog veel winst te behalen door te focussen op kleine bezuinigingen, die bij elkaar opgeteld veel impact hebben op het milieu en de hoge kosten van de universiteit”.

in gesprek gaan

“Duurzaamheid zit altijd in mijn achterhoofd wanneer ik aan het werk ben”, vertelt Leo.
Ik adviseer mensen om bijvoorbeeld op de juiste manier afval te sorteren, en hoe ze verstandig en efficiënter met energie om kunnen gaan. Daarnaast hebben alle medewerkers van Cubicus recentelijk een mail van mij ontvangen waarin ik heb aangegeven om goed op te letten bij het verlaten van een ruimte: is het licht uit, zijn de ramen en roosters gesloten en staan de verwarming en computers uit? Er wordt vaak vergeten iets uit te doen, terwijl dit op lange termijn veel kan schelen.”

Leo vervolgt: “Ook op organisatorisch niveau denk ik dat er binnen de UT op het gebied van duurzaamheid meer eer te behalen is. Ik merk dat er vaak nog lichten branden en airco’s aanstaan op plekken waar het niet per se nodig is. De UT zou mensen nog beter kunnen informeren en kunnen stimuleren. Hoe meer je informeert, hoe meer je iedereen stimuleert om uit zichzelf duurzamere keuzes te maken."

Duurzaamheid als rode draad

Leo is niet alleen onder werktijd met duurzaamheid bezig: het thema loopt als een rode draad door zijn leven heen. “Het zit waarschijnlijk in mijn genen. Ik kom uit een gezin van tien kinderen en mijn ouders hadden het niet breed, wat betekent dat ik automatisch wat behoudender ben opgevoed. In die tijd heette het zuinig zijn, maar misschien waren wij onze tijd wel ver vooruit”, lacht hij. “De laatste jaren heb ik veel verduurzaamd in mijn huis, zonder dat het ten koste gaat van mijn comfort. Ook heb ik enkele buren kunnen helpen met het verduurzamen van hun huis. Met wat advies, kit en pur kom je al een heel eind!”

Samen minder consumeren

“Mensen maken vaak door onwetendheid minder goede keuzes. We leven in een consumptiemaatschappij, het is lastig om je aan die manier van denken te ontworstelen. Maar als we niets veranderen aan onze denkwijze, dan blijven we in hetzelfde kringetje en zal er niets veranderen. Iedereen zou zich moeten beseffen dat het niet vreemd is om dingen/gebruiksvoorwerpen opnieuw te benutten”, aldus Leo.

“Kijk bijvoorbeeld eens in je eigen huis: wat kan bij het opruimen nog hergebruikt, gerepareerd of weggegeven worden? Staat er apparatuur constant aan? Is dat wel nodig, of is het verspilling en kan het apparaat uit? Het stopt niet bij minder consumeren, je woning verduurzamen en energie besparen. Je moet er bewust voor kiezen om duurzaam te leven. We zullen met elkaar effectieve manieren moeten vinden om draagvlak te creëren voor duurzaamheid. Bijvoorbeeld door met elkaar in gesprek te gaan, waarin we elkaar inspireren en motiveren om verstandige keuzes te maken. Samen maak je het verschil!”

Duurzaamheid op de UT

In Shaping2030, de strategie van de Universiteit Twente, is duurzaamheid een belangrijk speerpunt. De UT werkt niet alleen aan duurzame oplossingen voor maatschappelijke vraagstukken, en wil daarnaast het goede voorbeeld geven door een duurzame organisatie te worden. Om dit te bereiken moeten de ambities uit Shaping2030 in de praktijk worden gebracht. Dagelijks werken veel leden van de UT-gemeenschap hard aan het vertalen van de duurzaamheidsdoelstellingen naar ons werk op de campus - het transformeren van de manier waarop we werken, leren, reizen, bouwen en meer. In deze serie nodigen we hen uit om te praten over wat hen drijft, welke rol duurzaamheid speelt in hun werk, en wat ze graag zouden willen bereiken aan onze universiteit.

Meer weten over duurzaamheid op de UT? Kijk op utwente.nl/duurzaamheid.

Geschreven door Stef Meilink.