UTDienstenCFMDuurzaamheidNieuwsBert Kloppers: Denken in mogelijkheden

Bert Kloppers: Denken in mogelijkheden

Bert Kloppers is al 22 jaar werkzaam bij de UT. Naast zijn gebruikelijke werkzaamheden als inkoper is Bert ook het aanspreekpunt en aanjager van het thema duurzaamheid binnen inkoop, een afdeling die zich steeds nadrukkelijker bezighoudt met duurzaamheid. “Wat ik probeer over te brengen op mijn collega’s is: kijk waar de mogelijkheden liggen, en neem elkaar mee in deze denkwijze.”

In 2000 reageerde Bert op een advertentie in de krant: bij de UT zochten ze een financieel medewerker bij de toenmalige faculteit Werktuigbouwkunde. Hij vertelt: “In die tijd deed ik inkoop gewoon ‘erbij’, en ging het alleen maar om bestellen. Op een gegeven moment werd inkoop binnen de UT gecentraliseerd, waardoor de huidige afdeling is ontstaan. Het is een hele leuke diverse baan, waarin van alles voorbij komt. Aanbestedingen, contracteren, leveranciersgesprekken: noem maar op!”

Een nieuwe denkwijze

Duurzaamheid komt als thema steeds vaker terug binnen de afdeling inkoop. Bert vertelt: “Binnen de afdeling inkoop ben ik het eerste aanspreekpunt voor duurzaamheid, waarin ik ondersteund wordt door het SEE-programma. We zijn als afdeling druk bezig met het thema: zo hebben we bijvoorbeeld onlangs een workshop van Local Matters gevolgd, met als resultaat vier nieuwe initiatieven die we verder gaan ontwikkelen. Denk hierbij bijvoorbeeld aan meer data verzamelen, duurzame webshops opzetten en het toepassen van SROI (Social Return On Investment) bij aanbestedingen.”

Bert merkt dat er binnen de UT en binnen de afdeling inkoop een nieuwe manier van denken ontstaat, waarbij duurzaamheid steeds belangrijker wordt. “Mensen nemen het onderwerp een stuk serieuzer dan twintig jaar geleden. Dat geldt ook voor mezelf. Een mooi voorbeeld daarvan vind ik het wagenpark van de UT. Het is een stuk kleiner geworden, en waar mogelijk rijden we elektrisch. Ook betrekken we waar mogelijk regionale leveranciers, om transportbewegingen zoveel mogelijk te verminderen.”

“Wat ik heel belangrijk vindt, en ook over probeer te brengen bij mijn collega’s is: Kijk waar de mogelijkheden liggen! Dit hoeven echt niet altijd grote dingen te zijn; je kan ook duurzaam proberen te denken wanneer je een bestelling doet. Als inkoopadviseurs helpen we je daar graag bij. Ook is het belangrijk om te benoemen waarom je die keuze maakt, want zo kunnen we elkaar meenemen in deze nieuwe denkwijze”, aldus Bert.

Persoonlijke drive

Niet alleen op zijn werk, maar ook in zijn persoonlijk leven merkt Bert een omslag in denken als het gaat om duurzaamheid. “Voorheen was ik niet echt bezig met duurzaam leven. Afval scheiden deed ik bijvoorbeeld nooit, en ik ging ‘gewoon’ met de auto naar mijn werk. Tegenwoordig ben ik vanuit mijn rol als inkoper bewust met het thema bezig, en onbewust maak je dan ook duurzamere keuzes in je privéleven. Ik ga met de fiets naar het werk en ik heb mijn huis verduurzaamd met zonnepanelen en betere isolatie.”

Samen het verschil maken

Er zijn al hele mooie initiatieven inzake duurzaamheid gaande bij de UT. Denk bijvoorbeeld aan de vegetarische werklunch die nu standaard is geworden, of het verstrekken van gratis fruit aan werknemers. Vroeger zou ik gedacht hebben: het is niet erg als er wat overblijft, maar nu vind ik verspilling erg zonde. Misschien moeten we wel onze eigen groente gaan verbouwen op de campus”, lacht Bert. “Maar er moet nog veel meer gebeuren. Daar hebben we iedereen bij nodig. Ik zou het mooi vinden als elke afdeling op de UT een duurzaam initiatief op zou zetten. Met elkaar kunnen we echt het verschil maken, zowel binnen als buiten de campus!”

DUURZAAMHEID OP DE UT

In Shaping2030, de strategie van de Universiteit Twente, is duurzaamheid een belangrijk speerpunt. De UT werkt niet alleen aan duurzame oplossingen voor maatschappelijke vraagstukken, en wil daarnaast het goede voorbeeld geven door een duurzame organisatie te worden. Om dit te bereiken moeten de ambities uit Shaping2030 in de praktijk worden gebracht. Dagelijks werken veel leden van de UT-gemeenschap hard aan het vertalen van de duurzaamheidsdoelstellingen naar ons werk op de campus - het transformeren van de manier waarop we werken, leren, reizen, bouwen en meer. In deze serie nodigen we hen uit om te praten over wat hen drijft, welke rol duurzaamheid speelt in hun werk, en wat ze graag zouden willen bereiken aan onze universiteit.

Meer weten over duurzaamheid op de UT? Kijk op utwente.nl/duurzaamheid.

Geschreven door Stef Meilink.