UTDienstenCFMDuurzaamheidNieuwsInnovatieve nudging-interventie vermindert waterverspilling op campus

Innovatieve nudging-interventie vermindert waterverspilling op campus Bachelorthesis laat veelbelovende resultaten zien

Een recent onderzoek dat is uitgevoerd door Chiel Verstappen, student Creative Technology aan de UT, heeft de effectiviteit van een nudging-interventie bij het verminderen van waterverspilling in toiletten binnen de UT aangetoond. Zijn bevindingen bieden praktische inzichten in het bevorderen van duurzaam spoelgedrag en het realiseren van aanzienlijke waterbesparingen op de campus.

de uitdaging

Op de campus van de UT zijn toiletten uitgerust met twee knoppen, zodat gebruikers kunnen kiezen tussen een waterspoeling van drie of zes liter. Gezien het hoge volume van het toiletgebruik op de UT (alleen in de Zilverling al een gemiddelde van 53 spoelingen per toilet per dag), liggen er aanzienlijke kansen voor waterbesparing als gebruikers consequent de juiste spoeloptie zouden kiezen. Uit een enquête bleek echter dat ongeveer de helft van de UT-gemeenschap hun spoelgedrag zou kunnen verbeteren. Om dit probleem aan te pakken, bedacht Chiel een nudging-interventie: een beproefde methode voor gedragsverandering.

De interventie

Het gebruik van een interventie gebaseerd op nudging was een belangrijk onderdeel van het onderzoek. Uit literatuuronderzoek bleek dat onder andere normstellende nudging het gedrag van mensen verandert. Met deze kennis en een flinke dosis humor werden tien verschillende nudges ontworpen om de boodschap over te brengen.

De interventie, die Chiel de Button Nudger noemde, moest interactief zijn voor de toiletgebruiker en tevens de aandacht trekken. De Button Nudger verwelkomde de gebruiker bij het betreden van het toilet, waarna het scherm veranderde om een van de tien nudges weer te geven. Wanneer de gebruiker het toilet doorspoelde, bedankte de Button Nudger de gebruiker voor het doorspoelen en de interactie. De doorspoeling, groot of klein, werd opgeslagen voor analyse.

De Zilverling werd gekozen als pilotlocatie. Hier werd de Button Nudger bijna drie weken lang getest. Twee dames-en twee herentoiletten werden voorzien van instrumenten om gedragsbeïnvloeding te meten. In een eerder stadium werd het spoelgedrag zonder de aanwezigheid van The Button Nudger gemeten gedurende een identiek tijdsbestek. Dit was om het spoelgedrag vast te stellen voor een vergelijkende analyse.

invloed op waterverbruik

De invloed van The Button Nudger op het spoelgedrag was duidelijk, met een variërende mate van effectiviteit voor verschillende toiletten. Het maximaal behaalde waterbesparingspercentage bedroeg 10,7%, terwijl de gemiddelde waterbesparing 6,17% bedroeg. Dit betekent dat er aanzienlijke kansen liggen voor waterbesparing. Elk toilet zou ongeveer 3.180 liter per jaar kunnen besparen, uitgaande van de gemiddelde waterbesparing met de Button Nudger. Als dit wordt geëxtrapoleerd naar het aantal toiletten op de campus, kan de jaarlijkse besparing gelijkstaan aan meerdere Olympische zwembaden.

Hoewel er ruimte is voor verdere verbetering van The Button Nudger, is Chiel optimistisch over het concept. Hij gelooft in het verder toepassen van gedragsnudgingtechnieken om waterbesparing op verschillende plekken binnen de universiteitscampus aan te moedigen.

DUURZAAMHEID OP DE UT

In Shaping2030, de strategie van de Universiteit Twente, is duurzaamheid een belangrijk speerpunt. De UT werkt niet alleen aan duurzame oplossingen voor maatschappelijke vraagstukken, en wil daarnaast het goede voorbeeld geven door een duurzame organisatie te worden. Om dit te bereiken moeten de ambities uit Shaping2030 in de praktijk worden gebracht. Dagelijks werken veel leden van de UT-gemeenschap hard aan het vertalen van de duurzaamheidsdoelstellingen naar ons werk op de campus - het transformeren van de manier waarop we werken, leren, reizen, bouwen en meer.

Meer weten over duurzaamheid op de UT? Kijk op utwente.nl/duurzaamheid.