UTDienstenCFMDuurzaamheidNieuwsCheryl de Boer benoemd tot Strategic Director UT Climate Centre

Cheryl de Boer benoemd tot Strategic Director UT Climate Centre

Het College van Bestuur van de Universiteit Twente heeft dr. Cheryl de Boer benoemd tot strategisch directeur van het Climate Centre van de Universiteit Twente. De Boer speelde een grote rol bij de oprichting van het Climate Centre en gaf het afgelopen jaar al leiding aan het coƶrdinatieteam, dat werkte aan de vormgeving er van. Ook speelde ze een grote rol bij de oprichting. Prof. dr. Gerard van der Steenhoven, onbezoldigd hoogleraar bij ITC en voorzitter van het Klimaatonderzoek Initiatief Nederland (KIN) is benoemd tot strategisch adviseur.

Cruciale rol

Rector Magnificus Tom Veldkamp is blij met de aanstelling van De Boer. "Klimaatverandering is misschien wel de meest urgente uitdaging van onze tijd, dus het vinden van oplossingen voor klimaatproblemen kan niet wachten. Als universiteit spelen we daarin een cruciale rol. Het Climate Centre is een echt bottom-up initiatief dat zijn toegevoegde waarde voor het verankeren van duurzaamheid in ons onderzoek en onderwijs al heeft bewezen. Cheryl de Boer heeft al geweldig werk verricht en ik ben er trots op dat zij de nieuwe strategisch directeur van het Climate Centre is."

De Boer: "De afgelopen jaren hebben we gezien dat heel veel leden van de UT-gemeenschap inzien dat we als universiteit een essentiƫle rol hebben bij het vinden van oplossingen voor de uitdagingen die klimaatverandering met zich meebrengt voor onze planeet. Er zijn al veel mooie initiatieven op de UT waar ik erg blij mee ben. Via het Climate Centre willen we deze initiatieven ondersteunen en het klimaatgerelateerde onderzoek en onderwijs op de UT verder versterken. Ik kijk ernaar uit om ons team verder op te bouwen en samen te werken met partners binnen en buiten onze universiteit aan transdisciplinaire oplossingen voor klimaatverandering."

Over het Climate Centre

Het UT Climate Centre is in 2023 opgericht om klimaatgerelateerd onderzoek, onderwijs en valorisatie aan de Universiteit Twente te versterken. Het doel is om de sterke punten van de Universiteit Twente op het gebied van klimaatgerelateerd onderzoek en onderwijs te bevorderen en te verbinden, samen te werken met belanghebbenden om de impact te vergroten, een gevoel van gemeenschap te faciliteren en een duidelijk oor, gezicht en stem te bieden aan de wereld.

C.A. van der Kuil (Corjan)
Communicatieadviseur sustainability, energy & environment