UTDienstenCFMDuurzaamheidNieuwsStudente draagt bij aan betere CO2-voetafdrukrapportage op UT

Studente draagt bij aan betere CO2-voetafdrukrapportage op UT

De Universiteit Twente doet zaken met een breed scala aan leveranciers. Dit maakt het beoordelen van de impact op het milieu van deze ingekochte goederen en diensten erg belangrijk als we ons als duurzame organisatie willen verbeteren. Sanne Streekstra, student Advanced Technology, schreef haar bachelorscriptie over het verbeteren van de CO₂-voetafdrukrapportage op de UT.

Sinds 2014 rapporteert de UT jaarlijks haar CO₂-voetafdruk. De beoordeling volgt het zogenaamde 'Greenhouse Gas Protocol': richtlijnen voor het uitvoeren en rapporteren van CO2-emissies. Bij het uitvoeren en rapporteren van CO₂-emissies volgens dit protocol wordt de uitstoot ingedeeld in drie categorieën, oftewel scopes. Scope 1 heeft betrekking op directe emissies, zoals het verbruik van aardgas. Scope 2 zijn emissies veroorzaakt door het gebruik van elektriciteit en stadsverwarming.

De uitdaging

Sanne legt uit: “Scope 1 en 2 zijn relatief eenvoudig, omdat de hoeveelheden van deze emissies goed bekend zijn bij de UT. De uitdaging zit hem in het beoordelen van scope 3: alle emissies die worden veroorzaakt door indirecte activiteiten waarover de UT geen directe controle heeft. Bijvoorbeeld: waterverbruik, inkoop van goederen en diensten en reizen met privé-voertuigen. Scope 3 wordt gezien als een zeer brede scope. Van de broodjes in de kantine van Horst tot de chemicaliën die gebruikt worden in de labs van Carré; bij elke aankoop wordt CO₂ uitgestoten.”

De oplossing

De rapportage van scope 3 brengt nog wel wat moeilijkheden met zich mee. Voor het verzamelen van gegevens is de UT vooral afhankelijk van de bereidheid van de derde partij om gegevens te leveren. Nu vraagt de UT dit simpelweg aan de leveranciers, die hun uitstoot niet altijd kennen of onvolledige gegevens aanleveren. Omdat leveranciers niet alle gegevens aanleveren, kunnen bestaande gegevens op dit moment niet geverifieerd worden.

Zo kwam Sanne achter de essentie van haar bachelorscriptie. “Door mijn onderzoek kwam ik erachter dat het onderrapporteren en/of ontbreken van emissiegegevens door leveranciers leidt tot een gat in de CO₂-rapportage van de UT.” Sanne voerde een spend-analyse uit voor de rapportage van de scope 3-emissies. Bij een spend-analyse wordt de uitstoot toegewezen aan elke uitgegeven euro in een bepaalde sector. Uit de spend-analyse bleek dat er een gat was ten opzichte van de bestaande gegevens van leveranciers. “Om hier rekening mee te houden zou een duidelijke beoordelingsmethodiek, aangepast aan de UT, zeer nuttig kunnen zijn”, legt ze uit.

Het vervolg

Nu Sanne het probleem en een mogelijke oplossing heeft geïdentificeerd, is het tijd voor de vervolgstappen. Er zijn verschillende interessante stappen en oplossingen. Bij voorkeur ontvangt de UT emissiegegevens uiteraard rechtstreeks van de leverancier. De methoden die worden gebruikt om deze gegevens te verzamelen, kunnen worden verbeterd. Bijvoorbeeld door emissierapportage op te nemen in contracten en aanbestedingen. Leveranciers die emissiegegevens kunnen leveren, zouden de voorkeur krijgen boven leveranciers die dat niet kunnen. Daarnaast zouden richtlijnen voor emissierapportage in contracten kunnen worden opgenomen, waardoor de algehele kwaliteit van de CO₂-rapportage verbetert.

“Ik zal samenwerken met Brechje Marechal, programmamanager bij het SEE-programma, om mijn onderzoek voort te zetten en samen met de inkoopafdeling leverancierscontracten te verbeteren. Ik kijk ernaar uit om verder onderzoek te doen zodat we concreet advies kunnen geven over de hierboven beschreven oplossingen,” besluit Sanne.

Wil je meer weten over de CO₂-voetafdruk van de UT? Klik hier.
Wil je meer inzicht in het energieverbruik op UT? Gebruik ons Energy Data Platform.

DUURZAAMHEID OP DE UT

In Shaping2030, de strategie van de Universiteit Twente, is duurzaamheid een belangrijk speerpunt. De UT werkt niet alleen aan duurzame oplossingen voor maatschappelijke vraagstukken, en wil daarnaast het goede voorbeeld geven door een duurzame organisatie te worden. Om dit te bereiken moeten de ambities uit Shaping2030 in de praktijk worden gebracht. Dagelijks werken veel leden van de UT-gemeenschap hard aan het vertalen van de duurzaamheidsdoelstellingen naar ons werk op de campus - het transformeren van de manier waarop we werken, leren, reizen, bouwen en meer. In deze serie nodigen we hen uit om te praten over wat hen drijft, welke rol duurzaamheid speelt in hun werk, en wat ze graag zouden willen bereiken aan onze universiteit.

Meer weten over duurzaamheid op de UT? Kijk op utwente.nl/duurzaamheid.

Geschreven door Stef Meilink.