UTDienstenCFMDuurzaamheidNieuwsnieuwe inzichten in de bewustwording van duurzaamheidsmaatregelen aan de UT

nieuwe inzichten in de bewustwording van duurzaamheidsmaatregelen aan de UT

Van de Sustainability Walk tot de Train Map en van de fiets-naar-werkdag tot de afschaffing van wegwerpbekers: de UT heeft in de loop der jaren veel maatregelen genomen om een duurzame organisatie te worden. Maar hoe heeft het UT-personeel gereageerd op deze maatregelen? Hebben de duurzaamheidsmaatregelen het UT-personeel effectief bereikt? En hebben de maatregelen bijgedragen aan gedragsverandering onder het personeel?

Ann Ottl, masterstudent Psychologie (Conflict, Risk and Safety) aan de UT, onderzocht deze vragen tijdens haar stage bij het SEE-programma. Haar onderzoek werd uitgevoerd over een periode van 10 weken en omvatte interviews met 8 medewerkers van verschillende faculteiten. Het is belangrijk op te merken dat de resultaten mogelijk niet representatief zijn voor alle UT-medewerkers. Desondanks hebben de interviews Ann waardevolle inzichten opgeleverd.

Onderzoeksmethode: kennismaken met het personeel

Ann voerde interviews uit, waarbij ze medewerkers vroeg naar hun mening over een uitgebreide lijst van belangrijke duurzaamheidsmaatregelen, waaronder:

-De standaard wintertemperatuur van 19 graden in UT-gebouwen;
-De Train Map, die reizen door Europa per trein promoot in plaats van per vliegtuig;
-De proefritdag, waarbij medewerkers werden aangemoedigd elektrische en hybride huurauto's te boeken voor werkreizen in plaats van gewone auto's;
-De jaarlijkse fiets-naar-werk-dag;
-Het verwijderen van wegwerpbekers uit de warme drankenautomaten;
-De samenwerking met Green Dish;
-De duurzaamheidstentoonstelling die door de UT-gebouwen reist;
-De Sustainability Walk;
-De UT-duurzaamheidswebsite;

En nog veel meer. Ann legt uit: “We wilden weten wat UT-medewerkers denken over de duurzaamheidsmaatregelen die de afgelopen jaren aan de UT zijn ingevoerd. Hebben ze hun bewustzijn over het onderwerp vergroot? En nog belangrijker, heeft deze communicatie over duurzaamheidsmaatregelen bijgedragen aan gedragsverandering bij het personeel? Voor dit onderzoek besloot ik mijn informatie direct bij de bron op te halen: het UT-personeel zelf.”

De resultaten

Ann ontdekte dat duurzaamheid een levendig onderwerp is aan de UT. Verschillende UT'ers uit diverse faculteiten stond haar graag te woord, wat enkele waardevolle inzichten opleverde. Ann stelde een lijst op met de meest interessante inzichten:

-Het personeel gaf aan dat duurzame maatregelen gemakkelijk en praktisch uitvoerbaar moeten zijn. Dit onderstreept de bereidheid van UT-medewerkers om te helpen bij de implementatie van duurzaamheidsmaatregelen;

-Duurzaamheidsmaatregelen moeten tijdsefficiënt zijn. Dit is erg belangrijk. Medewerkers die nog niet deelnemen aan duurzaamheidsmaatregelen, doen dit mogelijk om verschillende redenen, zoals tijdgebrek.

-Een open benadering kan deze medewerkers eerder bereid maken om deel te nemen. Wanneer medewerkers zich beoordeeld voelen, neemt hun interesse in verdere deelname af;

-De meeste mensen worden beïnvloed door gesprekken met mensen die belangrijk voor hen zijn. Het faciliteren van actuele informatie voor medewerkers en het aanmoedigen van gesprekken over duurzaamheid met collega’s kan een manier zijn om bredere kennis en bewustwording aan de UT op te bouwen;

-De geïnterviewden stelden voor om alle UT-medewerkers uit te nodigen hun ideeën en meningen te delen. Ze gaven aan dat veel personeelsleden duurzaamheid belangrijk vinden en graag willen bijdragen.

Suggesties van het personeel

Naast de bovengenoemde inzichten leverde het personeel ook waardevolle suggesties. Bijvoorbeeld ideeën over hoe men het personeel effectief kan informeren over duurzaamheid. Een idee was om informatie over duurzaamheidsmaatregelen als vast agendapunt op te nemen, evenals presentaties tijdens personeelsvergaderingen. Ook werd het idee genoemd om informatie weer te geven op plekken waar UT-medewerkers regelmatig samenkomen, zoals het O&O-plein en de koffiehoeken en kantines. Verder werd er een fysiek project voorgesteld om de biodiversiteit te stimuleren. De UT biedt momenteel al medewerkers en studenten de mogelijkheid om een (zelf)geleide duurzaamheidstocht op de campus te volgen: de Sustainability Walk.

Daarnaast vindt het UT-personeel transparantie erg belangrijk. Het SEE-programma voorziet de UT-gemeenschap al van jaarverslagen en jaarplannen. Deze worden altijd gedeeld op de UT-duurzaamheidswebsite, na uitgebreide besprekingen in bijvoorbeeld de SEE-werkgroep, klankbordgroep, SG, UCM, EB en UC.

Het is duidelijk dat het onderzoek van Ann de UT waardevolle inzichten heeft opgeleverd die zullen bijdragen aan meer bewustwording en een effectieve implementatie van onze duurzaamheidsmaatregelen. Als laatste aanbeveling voor toekomstig onderzoek stelde Ann voor om een grotere en willekeurige steekproef op te nemen bij de volgende reeks interviews.

Duurzaamheid op UT

Duurzaamheid is een belangrijk aandachtsgebied van Shaping2030, het strategisch plan van de Universiteit Twente. Naast het vinden van duurzame oplossingen voor maatschappelijke vraagstukken wil de UT een goed voorbeeld geven van wat het betekent om een duurzame organisatie te zijn. Om dit doel te bereiken, moeten de ambities van Shaping2030 in de praktijk worden gebracht. Veel leden van de UT-gemeenschap zijn hard aan het werk om de duurzaamheidsdoelstellingen te vertalen naar ons werk op de campus – door de manier waarop we werken, lesgeven, leren, reizen, bouwen en meer te transformeren. In deze serie nodigen we hen uit om te vertellen wat hen motiveert, wat de rol van duurzaamheid is in hun dagelijks werk, en wat zij willen bereiken aan onze universiteit.

Meer weten over duurzaamheid aan de UT? Bezoek dan utwente.nl/sustainability.