UTFaculteitenEEMCSNieuwsMarieke Huisman wint 2023 Athena Award
Foto Annabel Jeuring

Marieke Huisman wint 2023 Athena Award

Marieke Huisman, professor in Software Reliability, voorzitter van de FMT (Formal Methods and Tools) groep en voorzitter van de Computer Science Discipline van de faculteit EEMCS, is een van de twee ontvangers van de 2023 Athena Awards.

Het Female Faculty Network Twente nomineerde Huisman voor de Athena Awards, vanwege haar impactvolle bijdragen en toewijding aan diversiteit. Als voorvechter voor diversiteitziet Huisman zichzelf niet alleen als hoogleraar, maar ook als rolmodel voor vrouwelijke studenten. Ze ondersteunt en inspireert andere vrouwen door zelf het goede vorbeeld te geven.

In haar carrière heeft Huisman, ondanks genderstereotypen, haar passie voor informatica naagestreefd. Haar advies aan aspirant-vrouwelijke onderzoekers? "Als je denkt dat je het leuk vindt, ga ervoor, want je kunt het zeker!" Naast haar impactvolle onderzoek zet Huisman zich actief in om de prestaties van vrouwen in de informatica in de schijnwerpers te zetten, zoals met het evenement Alice&Eve, dat zij mede-organiseerde, en ze blijft streven naar erkenning van vrouwen in de technologiewereld.

Vooruitkijkend streeft Huisman naar inspanningen om de prestaties van vrouwen in de informatica te presenteren. Haar expertise in softwarebetrouwbaarheid weerspiegelt haar toewijding om technologie te bevorderen in een voornamelijk door mannen gedomineerde omgeving.

INTERVIEW BY NWO

In haar interview met NWO benadrukt Huisman het belang van vrouwelijke vertegenwoordiging in het vakgebied van informatica. "Ik voel me zeer vereerd," deelde ze, waarbij ze het voortdurende belang benadrukte van inspirerende vrouwelijke figuren in een domein waar vrouwen nog steeds ondervertegenwoordigd zijn.

JURY Rapport

De jury van de Athena Awards beschrijft Huisman als een inspirerend rolmodel voor generaties studenten en collega's in de informatica, een vakgebied waarin de vertegenwoordiging van vrouwen schaars is. Naast haar uitstekende onderzoeksactiviteiten bewondert het comité de positieve veranderingen die prof. Huisman heeft doorgevoerd als instituutsdirecteur en voorzitter van het ambassadeursnetwerk met betrekking tot de balans tussen werk en privé, gelijke kansen voor vrouwen, en diversiteit en inclusie op conferenties. Bovendien prijst het comité haar inspanningen op het gebied van het aantrekken van meer meisjes naar informatica. Het evenement 'Alice & Eve, een viering van vrouwen in de informatica', dat ze mede heeft gecreëerd, is een goed voorbeeld van deze inspanningen.

De ATHENA AWARDS

De Athena Award eert uitzonderlijke vrouwelijke onderzoekers en erkent hen als essentiële rolmodellen voor anderen in de wetenschappelijke gemeenschap. Deze rolmodellen inspireren aspirant-vrouwelijke onderzoekers en tonen het potentieel voor succesvolle carrières in de wetenschap. Gezien de lage vertegenwoordiging van vrouwen, vooral in leidinggevende functies in (natuur)wetenschappen, reikt het NWO Domein Wetenschap de Athena Award uit om bekwaamde vrouwen in deze disciplines in de schijnwerpers te zetten. Het doel is om de genderkloof te overbruggen en de betekenis van diversiteit en inclusie te benadrukken voor uitmuntendheid in wetenschappelijke ondernemingen.