UTFaculteitenEEMCSNieuwsUT-professor Marielle Stoelinga wint drie wetenschappelijke prijzen op rij

UT-professor Marielle Stoelinga wint drie wetenschappelijke prijzen op rij

Superproud. Dat is hoe UT-professor Mariëlle Stoelinga zich voelde toen haar PhD-student een bericht stuurde dat hun paper de best paper award had gewonnen op de conferentie over software engineering & formal methods. Deze paper was de derde award die ze dit jaar met haar team, naast de twee awards van vorig jaar.

Heeft Stoelinga advies voor haar collega-onderzoekers? Haar inzichten kunnen beïnvloed zijn door persoonlijke ervaringen, maar haar kracht ligt in creatief denken en het verkennen van onconventionele ideeën. "Ik vind het leuk om verschillende onderwerpen te combineren. Bijvoorbeeld, in een winnende paper heb ik querytalen, gebruikelijk in databases, gecombineerd met risicomodellen. In een andere samenwerking hebben we een testmethode voor hardware gecombineerd met spoormodellen. Dit vermogen om potentie te zien in onconventionele combinaties is waarom ik waarde hecht aan samenwerking tussen vakgebieden. Diverse kennis blijft mijn creativiteit voeden," legt Stoelinga uit.

Best Paper Award SEFM Conferentie - november 2023

In samenwerking met Stefano Nicoletti, Milan Lopuhaä-Zwakenberg en Moritz Hahn ontving Stoelinga de Best Paper Award op de SEFM Conference voor hun paper getiteld "ATM: a Logic for Quantitative Security Properties on Attack Trees." Dit onderzoek verkent aanvalsbomen als een robuust risicomodel voor cybersecurity-aanvallen, met de nadruk op de ontleding van complexe cyberdreigingen in beheersbare stappen. Het team introduceerde een querytaal voor aanvalsbomen, ter verbetering van de analytische mogelijkheden, en paste deze methoden toe op cyberaanvallen op nanosatellieten.

FMICS Best Paper Award - Progress in Rail Standards - oktober 2023

Naast de erkenning op de SEFM Conference, verdiende Stoelinga, samen met Djurre Van der Wal en Marcus Gerhold, de Best Paper Award op de Formal Methods for Industrial Critical Systems (FMICS) conferentie. Het onderzoek, gefinancierd door ProRail en Deutsche Bahn, behandelt de vraag of spoorelementen, zoals seinen, spoorwegovergangen en wissels, voldoen aan hun strenge en belangrijke veiligheidseisen. Dergelijke eisen kunnen worden vastgelegd in de EULYX-modellerings taal, een Europese standaard. Het team verbeterde de testmogelijkheden voor deze EULYNX-modellen, waardoor de verificatie van een breder scala aan spoorweggedrag mogelijk is.

Forte Best Artefact Evaluation Awards - Excellence in Tool Development

Stoelinga's voortdurende succes strekt zich uit tot de Forte Best Artefact Evaluation Award, die ze ontving voor haar paper: 'With a Little Help from Your Friends: Semi-cooperative Games via Joker Moves'. Deze paper, over wiskundige speltheorie, onderzoekt strategieën voor situaties waarin winnen onzeker is. Het team, inclusief Petra van den Bos, toonde superieure prestaties in het onderzoeksartefact, oftewel de softwaretools en modellen die zijn ontwikkeld om de experimentele resultaten van het paper te verkrijgen. Bruikbare en toegankelijke artefacten zijn cruciaal wanneer andere onderzoekers onze resultaten willen reproduceren en uitbreiden.

Voortdurende uitmuntendheid

Deze recente onderscheidingen vullen Stoelinga's eerdere prestaties aan, waaronder erkenning op de AAAI-conferentie, waar zes van de 9200 inzendingen prijzen ontvingen. Daarnaast werd ze erkend voor een wetenschappelijke publicatie van 20 jaar oud, waaruit blijkt dat haar bijdragen aan het vakgebied blijvend impact hebben.