UTFaculteitenEEMCSNieuwsMonique Tabak aangesteld als professor Personalised eHealth Technology for Complex Chronic Conditions

Per 1 december 2023 is Monique Tabak aangesteld als professor bij de leerstoel: Personalised eHealth technology for complex chronic conditions’ van de faculteit Electrical Engineering, Mathematics and Computer Science.

Tabak ontwikkelt en onderzoekt eHealth-technologie voor mensen met één of meerdere complexe chronische aandoeningen, zoals COPD en astma. Hierbij doet ze onderzoek naar persoonsgerichte zorg: hoe kan eHealth-technologie bijdragen aan ‘zorg op maat - op afstand’ waarin de patiënt centraal staat? Daarnaast is zij docent bij de opleidingen Biomedische Technologie, Technische Geneeskunde en Gezondheidswetenschappen aan de Universiteit Twente. Ze richt zich met name op remote patient monitoring (o.a. sensoren) om een zo compleet mogelijk beeld te vormen van de persoon in het dagelijks leven. Vervolgens onderzoekt ze hoe je gepersonaliseerde coaching en beslisondersteuning kan ontwikkelen in de driehoek: zorgprofessional-patiënt-technologie (shared-decision support technology). Het doel is dat deze technologie bijdraagt aan gepersonaliseerde en proactieve zorg enerzijds en zelfmanagement en eigen regie van de patiënt anderzijds. Momenteel leidt ze een grootschalig Europees onderzoek- en innovatieproject (RE-SAMPLE) waarin een multidisciplinair consortium remote monitoring en AI inzet om de progressie van COPD met comorbiditeit te kunnen voorspellen en proactief te behandelen en coachen met persoonsgerichte eHealth-technologie.

Monique Tabak, Prof. dr. ir

De focus op medisch-technologische innovatie op het gebied van eHealth is wat Twente uniek maakt. De recente sectorplangelden en toekenningen van grote onderzoeksprojecten onderschrijven dit. Met een nieuwe generatie hoogleraren vanuit de verschillende disciplines geven we een nieuwe impuls aan onze positie als universiteit op het gebied van eHealth-technologie. Ik kijk er naar uit om in deze samenwerking innovatieve eHealth te ontwikkelen die echt impact zal maken voor de gezondheidszorg.

Monique Tabak, Prof. dr. ir

Als professor is Tabak verbonden aan het TechMed Centre, waar ze het interdisciplinair onderzoek op het gebied van eHealth-technologie coördineert. Het onderzoek wordt uitgevoerd bij de vakgroep Biomedische Signalen en Systemen in nauwe samenwerking met andere vakgroepen van verschillende faculteiten aan de universiteit. Ook wordt er intensief samengewerkt met een sterk ecosysteem van (inter)nationale samenwerkingspartners uit het bedrijfsleven, de gezondheidszorg, overheden en andere wetenschappelijke instellingen.