UTFaculteitenEEMCSNieuwsIn Memoriam: Dr. G.J. (Georg) Still

In Memoriam: Dr. G.J. (Georg) Still

Het bericht dat onze lieve oud-collega Dr. G.J. (Georg) Still op 15 december 2023 is overleden, heeft ons diep geraakt.

Georg, geboren in 1951 in Mülheim, studeerde wiskunde in Saarbrücken en Siegen en promoveerde in 1983 aan de universiteit van Mannheim. Hij ontving de venia legendi van de Universiteit van Trier in 1990 met een Habilitation op “Defektminimierungsmethoden zur Lösung Elliptischer Eigenwertaufgaben”. Daarna, in 1990, trad Georg in dienst bij de Universiteit Twente. Hij was universitair docent en later universitair hoofddocent bij de groep Discrete Wiskunde en Wiskundig Programmeren tot zijn pensionering in 2017.

Het onderzoeksgebied van Georg was wiskundige optimalisatie in het algemeen, en in het bijzonder semi-infinite en parametrische optimalisatie. Maar zijn interesses waren breed en omvatten werk op het gebied van evenwichtsberekeningen, combinatorische optimalisatie en toepassingen in het verkeer. Samen met Ulrich Faigle en Walter Kern was hij co-auteur van het boek “Algorithmic Principles of Mathematical Programming”, dat in 2002 verscheen; het wordt nog steeds gebruikt in hedendaagse cursussen. Zijn onderzoeksnetwerk was breed en omvatte onderzoekers onder andere in Cuba, Duitsland, Engeland, Spanje, Taiwan en Turkije.

Gedurende zijn 27 jaar aan de Universiteit Twente heeft Georg vele generaties wiskundigen en ingenieurs opgeleid. Hij behoorde zonder enige twijfel tot de meest grootmoedige docenten in de wiskunde. Zijn geduld met studenten was ongelooflijk. Zijn geduld met computers was iets minder uitgesproken. Ongeveer één keer per dag hoorden we hem schreeuwen tegen zijn desktopcomputer.

Aan de Universiteit Twente heeft Georg vijf promovendi begeleid. Verschillende van zijn voormalige studenten of junior medewerkers zijn nu actief als hoogleraar in verschillende delen van de wereld. Hij was een uiterst aimabel collega en persoon, bescheiden, attent en buitengewoon zorgzaam - een persoonlijkheid die iedereen graag om zich heen had.

Helaas, en al tijdens zijn actieve jaren aan de universiteit, moest Georg vechten tegen kanker, en dit meer dan eens. Maar hij kwam op bewonderenswaardige wijze terug, en het zag er jarenlang best goed uit. Maar op de lange termijn hadden de behandelingen een te grote impact op hem achtergelaten.

Wij zullen zijn bescheidenheid, zijn behulpzaamheid, zijn humor missen. Onze gevoelens van medeleven gaan uit naar zijn vrouw Mady, hun vier kinderen, kleinkinderen, familie en dierbaren.

Mede namens het College van Bestuur en de medewerkers en studenten van de Universiteit Twente,

Prof. dr. Joost Kok, decaan faculteit Elektrotechniek, Wiskunde en Informatica

Prof. dr. Stephan van Gils, afdelingsvoorzitter Toegepaste Wiskunde