UTFaculteitenEEMCSNieuwsUT promovendus ontvangt prestigieuze fulbright beurs
George Deswijzen

UT promovendus ontvangt prestigieuze fulbright beurs

Bernhard Degen, promovendus bij de vakgroep Design and Analysis of Communication Systems (DACS) van de Universiteit Twente, heeft op 28 juni de prestigieuze Fulbright beurs ontvangen. Deze beurs biedt unieke academische uitwisselingsmogelijkheden en staat wereldwijd bekend om zijn selectieve en prestigieuze karakter. Dankzij deze beurs zal Degen onderzoek verrichten naar het vroegtijdig herkennen van internetaanvallen aan de University of California, San Diego.

Onderzoek naar internetaanvallen

Degen gaat zijn onderzoek uitvoeren aan de University of California, San Diego, specifiek bij het CAIDA (Center for Applied Internet Data Analysis). Dit gerenommeerde instituut staat bekend om zijn expertise in internetstudies en beschikt over de geavanceerde meetinfrastructuur die nodig is voor dit onderzoek. Binnen de DACS-vakgroep van de Universiteit Twente richt Degen zich op het vroegtijdig herkennen van internetaanvallen, zoals DDoS-aanvallen. Het onderzoek is gericht op het proactief identificeren en herleiden van aanvallen, ondanks de anonimiteit die het internet biedt door middel van vervalste IP-adressen.

Impactvol onderzoek voor cyberveiligheid

Dit werk is cruciaal voor het verbeteren van cyberveiligheid door aanvallers op het internet zichtbaar te maken. "Dit is een grote uitdaging vanwege het gebrek aan adresverificatie op het internet. Dit maakt het mogelijk om vervalste IP-adressen in te zetten als wapen, terwijl de identiteit van de aanvaller verborgen blijft", aldus Degen. Later dit jaar zal hij voor zes maanden naar Californië vertrekken om zijn onderzoek voort te zetten en verder te verdiepen.

Momenteel is Degen in zijn derde jaar bij de DACS-vakgroep en wordt hij begeleid door promotor Roland van Rijswijk-Deij en begeleiders Mattijs Jonker en Raffaele Sommese. Degen: "Zij hebben een belangrijke rol gespeeld bij het opstellen van het succesvolle onderzoeksvoorstel".

De Fulbright beurs biedt hem een unieke kans om zijn onderzoek verder te ontwikkelen en waardevolle internationale ervaring op te doen. Dit zal zowel zijn persoonlijke ontwikkeling als de wetenschappelijke gemeenschap ten goede komen.

Over het Fulbright-beurzenprogramma

Het Fulbright-beurzenprogramma is een prestigieus uitwisselingsprogramma voor internationale studie en onderzoek, met als doel de wederzijdse kennis en begrip tussen de Verenigde Staten en andere landen te bevorderen. De beurzen zijn bedoeld voor talentvolle Nederlandse en Amerikaanse studenten, onderzoekers en docenten die een periode van studie, onderwijs of onderzoek in elkaars land willen doorbrengen.