UTFaculteitenEEMCSNieuwsPetra van den Bos (FMT) en Silke Glas (MAST) onder prijswinnaars in NWO's Open Competitie ENW-M
NWO - shutterstock

Het Wetenschapsbestuur van NWO heeft aan 21 projecten subsidie toegekend in de competitieve NWO Open Competitie ENW-M. Met zo'n subsidie kunnen onderzoekers innovatieve, nieuwsgierigheidsgedreven en fundamentele onderzoeksideeën volgen. Op 29 juli werd bekend dat twee leden van de faculteit EEMCS tot de ontvangers van de ENW-M subsidies behoren: Petra van den Bos en Silke Glas.

Evidence-based black-box checking

Dr. Petra van den Bos van de Formal Methods and and Tools groep (FMT) heeft een M2 grant gekregen voor het project EVI: Evidence-based black-box checking. Het project wordt uitgevoerd in samenwerking met prof. Frits Vaandrager van de Radboud Universiteit. In het project worden fundamentele vragen over geautomatiseerd testen van complexe softwaresystemen aangepakt. Het idee is om testautomatiseringstechnieken te ontwikkelen die gebruik maken van zowel informatie over het verwachte gedrag van het systeem, bijvoorbeeld beschikbaar uit gedragsgedreven ontwikkeling van het systeem, als informatie over het werkelijke gedrag van het systeem, bijvoorbeeld uit reeds uitgevoerde testen. Door verschillende bronnen van bewijs te combineren, zijn tests beter uitgerust voor het detecteren van softwarebugs, inclusief bugs die vaak gemist worden door andere tools. De resultaten zullen worden geëvalueerd in industriële casestudies.

Modelreductie op manifolds voor port-Hamiltoniaanse systemen

Dr. Silke Glas van de Mathematics of Systems Theory groep (MAST) heeft een M1 beurs gekregen voor het project "Little things make big things happen: Modelreductie op manifolds voor port-Hamiltoniaanse systemen". In dit project wordt het versnellen van hoog-dimensionale tijd-extensieve numerieke simulaties onderzocht, wat gebeurt door de constructie en evaluatie van gereduceerde-orde modellen. Deze nieuw ontwikkelde gereduceerde-orde modellen op manifolds zullen gunstige eigenschappen van het hoog-dimensionale port-Hamiltonian systeem behouden, en tegelijkertijd de beperkingen van klassieke gereduceerde-orde modellen overwinnen. Met de reductiemethoden die in dit project ontwikkeld zullen worden, kan dus dezelfde benaderingskwaliteit bereikt worden met een lagere dimensie van het gereduceerde model.

Over de Open Competitie ENW-M

De Open Competitie ENW-M biedt onderzoekers de mogelijkheid om creatieve en gedurfde ideeën te onderzoeken die wetenschappelijke innovaties stimuleren. In deze ronde (23-2) zijn in totaal 84 aanvragen in behandeling genomen. Van deze aanvragen werden er zes M2 voorstellen (met twee aanvragers) en vijftien M1 voorstellen (met één aanvrager) gefinancierd. Zie ook de NWO aankondiging van de gehonoreerde aanvragen.