UTFaculteitenETNieuwsBouw LILa op de Campus van Universiteit Twente gestart

Bouw LILa op de Campus van Universiteit Twente gestart LILa biedt onderdak aan ruim vijftien experimentele opstellingen, zowel boven als onder de grond

De start van LILa, kort voor Living Innovation Lab, is een feit. Inde laatste week van september startte de realisatie ervan met de aanleg van de eerste infrastructuur. De verwachting is dat de werkzaamheden in het tweede kwartiel van 2024 grotendeels zijn afgerond. LILa fungeert als onderzoeks-, innovatie- en onderwijslab om experimenten in de fysieke buitenomgeving mogelijk te maken binnen onze eigen campus. Ook draagt het bij aan de ontwikkeling van nieuwe vaardigheden voor studenten, onderzoekers en professionals. Dit alles verspreidt over een gebied van 1.7ha bij de kruising Boerderijweg/De Achterhorst. LILa is uniek omdat het grotendeels buiten is gesitueerd. Daarnaast worden op het terrein vrijwel continu metingen verricht aan ondergrond, bodemoppervlak, infrastructuur en atmosfeer.

LILa biedt onderdak aan ruim vijftien intern disciplinaire experimentele opstellingen, zowel boven als onder de grond. Wetenschappelijke en maatschappelijke uitdagingen vormen de kern van het lab en er zijn wetenschappers met expertises van verschillende faculteiten bij betrokken (ET/ITC/EEMCS). Zij werken aan verschillende soorten experimenten binnen vier thema’s:

• Earth Structures and Dynamics
  • Water Cycle and Climate
  • Urban Spaces and Infrastructures
  • Ecosystems and Food security

Meer informatie over de thema’s vind je op www.utwente.nl/en/lila

Regionale samenwerking

LILa komt voort uit de ambitie om een internationaal erkend permanent meetterrein te maken met  nieuwe experimentele opstellingen en lokale versies van opstellingen die UT-onderzoekers elders ter wereld hebben staan. Door dit dicht bij huis te brengen ontstaat een uniek interdisciplinair terrein. Om LILa zo te ontwikkelen dat regionale samenwerking versterkt wordt op gebied van de vier thema’s, dragen een groot aantal overheden, bedrijven en onderwijsinstellingen bij aan de realisatie en onderzoeksagenda van LILa. Zo verbindt LILa ons lokale werk met het wereldwijde ecosysteem van UT onderzoek.

Samenwerking MBO opleiding Bediening Machines

Tussen eind september en de kerstperiode lopen er in en rondom het Horstcomplex studenten in oranje veiligheidsvestjes rond. Zij werken aan LILa als onderdeel van hun MBO opleiding Bediening Machines van het SOMA College uit Harderwijk. In de Horsttoren ontvangen ze werkinstructies voor werkzaamheden aan het LILa terrein. Voor hen is dit een nieuwe leerervaring, omdat veel van hun onderwijs momenteel op hun oefenterrein in Harderwijk plaatsvindt. Begeleidt door een enthousiast team van docenten en ervaren coaches vanuit de nutsaannemerij, brengen zij de basisinfrastructuur en utility mapping site (één van de geplande experimentele opstellingen) voor een groot deel in gereedheid.

Planning

Na een aanloop van 1 jaar (ontwerp), een vertraging vanwege archeologisch onderzoek en een vergunningsprocedure is de aanleg van LILa onlangs gestart. De verwachting is dat aan het einde van kwartiel 2 van het academische jaar het grootste deel van de basisinfrastructuur op het LILa terrein gereed is. Het terrein is dan toegankelijk voor inrichting door expertteams. Zeker tot aan het einde van kwartiel vier van dit academische jaar zullen zij hun experimenten installeren en tot uitvoering brengen. Bekijk de planning op www.utwente.nl/en/lila/#timeline.