UTFaculteitenETNieuwsVraaggestuurde ventilatie zorgt voor een win-winsituatie

Vraaggestuurde ventilatie zorgt voor een win-winsituatie

Studievereniging ConcepT stelde begin dit jaar een vraag aan Herman Kuiper, gebouwbeheerder van de Horst: Kunnen wij onze ventilatie in de kelder buiten bedrijfstijden zelf beheren? Na gesprekken met energiecoördinator Henk Hobbelink  ontstond een win-win situatie die zorgt voor energiebesparing en tevreden gezichten.

Lars Paternotte, student Civiele Techniek en voorzitter van ConcepT, vertelt: “het bestuur van onze borrelcommissie kwam bij mij met de vraag of het mogelijk zou zijn om onze ventilatie zelf te beheren, bijvoorbeeld door middel van een knop. Eerder stond de machine namelijk tussen 7.00 en 22.00 aan, maar in het weekend dan weer niet. Dat kon anders, vonden wij.”

Herman: “Deze vraag kwam bij mij terecht in de periode dat de energieprijzen stegen. Vandaar dat ik contact heb gezocht met Henk, en hem heb gevraagd wat de mogelijkheden zijn.” Henk haakt hierop in: “Herman is hierin de verbinder geweest, en heeft mij met ConcepT in contact gebracht en voor overleg gezorgd. Samen hebben we nagedacht over de beste oplossing.”

Outlook-agenda biedt uitkomst

Henk vervolgt: “Ik vond een knop geen goed idee, maar had al langere tijd een ander alternatief in mijn hoofd: de Outlook-agenda. Dit zorgt voor duidelijkheid en flexibiliteit. Door de ruimtes aan de agenda te koppelen, kan ConcepT nu iedere vrijdag bij de servicedesk aangeven wanneer zij de ruimtes gaan gebruiken de komende week. Het systeem zorgt er vervolgens voor dat de ventilatie alleen op die momenten aanstaat.”

“Dit zorgt ervoor dat ConcepT eigen baas is over de ventilatie. Als de plannen wijzigen kunnen ze de agenda altijd aanpassen, waardoor er veel flexibiliteit is”, vertelt Herman enthousiast.

Energiebesparing

Ook Henk is enthousiast. “Iedereen heeft er baat bij. Herman heeft tijd over om zich te focussen op andere zaken, de studievereniging kan flexibel opereren en er wordt een mooie energiebesparing gerealiseerd. Het systeem is inmiddels een paar weken operationeel. Uit mijn berekeningen blijkt dat de UT hiermee circa 5000 euro op jaarbasis bespaart. Zo levert deze mooie samenwerking nog geld op ook.”

Daarom doet Henk tevens een oproep aan andere (studie)verenigingen binnen de UT: “We kunnen dit systeem inzetten bij iedere vereniging die hun ruimtes buiten bedrijfstijden om gebruikt. Samen kunnen we zorgen voor meer flexibiliteit buiten bedrijfstijden én mooie energiebesparingen: win-win dus! Meld het samen met je teamleider bij de servicedesk en zoek een passende verbinding met ons, dan komen we er samen uit”, sluit hij af.

Duurzaamheid op de UT

In Shaping2030, de strategie van de Universiteit Twente, is duurzaamheid een belangrijk speerpunt. De UT werkt niet alleen aan duurzame oplossingen voor maatschappelijke vraagstukken, en wil daarnaast het goede voorbeeld geven door een duurzame organisatie te worden. Om dit te bereiken moeten de ambities uit Shaping2030 in de praktijk worden gebracht. Dagelijks werken veel leden van de UT-gemeenschap hard aan het vertalen van de duurzaamheidsdoelstellingen naar ons werk op de campus - het transformeren van de manier waarop we werken, leren, reizen, bouwen en meer. In deze serie nodigen we hen uit om te praten over wat hen drijft, welke rol duurzaamheid speelt in hun werk, en wat ze graag zouden willen bereiken aan onze universiteit.

Meer weten over duurzaamheid op de UT? Kijk op utwente.nl/duurzaamheid.

Geschreven door Stef Meilink.