UTFaculteitenETNieuwsNieuw onderzoek voor duurzaam en innovatief beheer bruggen en kademuren

Nieuw onderzoek voor duurzaam en innovatief beheer bruggen en kademuren

Binnen de NWA-call Urbiquay (Urban Bridge and Quay Wall Innovations) is een nieuw onderzoeksproject toegewezen. Een consortium van onderzoekers, gemeenten en kennispartijen brengt de nieuwste onderzoeksinzichten bij elkaar om tot een toekomstbestendig beheer van bruggen en kademuren te komen.

Urbiquay (Urban Bridge and Quay Wall Innovations) is een onderzoeksprogramma van NWO en Gemeente Amsterdam, in samenwerking met het Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat en met medewerking van AMS Institute.

Infrastructuur onder druk

Stadscentra zijn steeds drukker en de impact op de soms honderden jaren oude infrastructuur door bijvoorbeeld vrachtverkeer wordt steeds groter. Meerdere gemeenten in Nederland staan voor grote onderhoudsopgaven met kosten die tot in de miljarden kunnen lopen. Deze opgaven op korte termijn vallen bovendien samen met grote transities op het gebied van klimaatadaptie, circulariteit, energie en transport.

De call Urbiquay richt zich op duurzame, innovatieve oplossingen op het gebied van beheer, herstel en vernieuwing van de civiele infrastructuur. Doel is om kennis over toekomstbestendige bruggen en kademuren te ontwikkelen die ook in andere omstandigheden en in andere gemeenten toepasbaar is. Deze kennis wordt ontwikkeld door kennisinstellingen in nauwe samenwerking met gemeenten, bedrijven en maatschappelijke partijen.

Toegewezen project

Het toegewezen onderzoek is een overkoepelend project dat aansluit op de drie eerder toegekende onderzoeksprojecten uit de eerste fase van de call.

UBQ4: Urbiquay for responsive and value-based asset management - dr. ir. J. Vinke-de Kruijf, Universiteit Twente UBQ4 onderzoekt de invloed van nieuwe oplossingen en veranderende maatschappelijke waarden op beheer en onderhoud van bruggen en kademuren in historische binnensteden. Het consortium ontwikkelt en test handvatten om waarden op een dynamische manier te integreren in de dagelijkse assetmanagement-praktijken van gemeentelijke organisaties.

Het project maakt gebruik van de interdisciplinaire expertise van een consortium dat de hele kennisketen beslaat en richt zich op de gemeenten Amsterdam, Den Haag en Zwolle. Het doel is niet alleen het leveren van wetenschappelijk gefundeerde resultaten, maar ook het ontwikkelen van praktische, toepasbare en toekomstbestendige oplossingen en validatie daarvan in de praktijk.

Consortium

• Medeaanvragers: Universiteit Twente, Saxion Hogeschool, TU Delft
  • Samenwerkende partners en cofinanciers: AMS Institute, CROW (incl. Platform BiKa), Gemeente Amsterdam, Gemeente Den Haag, Gemeente Zwolle
  • Budget: 952.300 euro

NWA zoekt verbinding met de maatschappij

In opdracht van het ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap (OCW) voert NWO het onderzoeksprogramma van de Nationale Wetenschapsagenda (NWA) uit. Het doel van de NWA is om met kennis een positieve, structurele bijdrage te leveren aan de maatschappij van morgen, door vandaag bruggen te slaan en met elkaar voor wetenschappelijke doorbraken en maatschappelijke impact te zorgen.

Hieraan wordt onder andere invulling gegeven via thematische programmering in samenwerking met overheden. Het doel van de thematische NWA-programma’s is om antwoorden te vinden op actuele maatschappelijke vragen. Al het onderzoek is interdisciplinair opgezet en betrekt zowel de gehele breedte van de kennisketen als relevante maatschappelijke partners.