UTFaculteitenETNieuwsUT-onderzoek van start om plastics circulair te maken
Gegenereerd met AI

UT-onderzoek van start om plastics circulair te maken

Momenteel wordt in Nederland vijftien procent van de één miljoen ton in Nederland jaarlijks afgedankte plastics hoogwaardig gerecycled. Het doel is dat in 2030 vijftig procent van alle plastics gerecycled worden en in 2050 moet de productie volledig circulair zijn. Met welke technische innovaties kunnen we ervoor zorgen dat plastics vaker hergebruikt worden? Dat wordt onderzocht in Plastics circulair maken: technische innovaties. Er is vanuit NWO zes miljoen euro verdeeld over tien projecten. Alle onderzoeken zullen vijf jaar duren. Het UT-onderzoek van Prof. Roland ten Klooster (Faculteit ET) draagt bij aan de plastics circulair maken met als doel het recyclen van verpakkingen te optimaliseren.

Om levensmiddelen te beschermen tegen de inwerking van zuurstof en/of vocht, zijn materialen ontwikkeld die uit meerdere lagen bestaan zoals een laag voor het sealen, als drager, als barrière tegen zuurstof. Deze gecombineerde materialen zijn vaak lastig te scheiden en niet goed te recyclen. Lagen gemaakt van één materiaalsoort met goed afgestemde barrière-eigenschappen kunnen dit probleem oplossen. Echter, dergelijke mono-materialen kunnen verkleven aan de sealbeitels omdat de lagen gelijke smelteigenschappen hebben. Andere sealmethoden zijn dus noodzakelijk. Dit project beoogt te komen tot recyclebare en sealbare mono-materialen die een hoge barrière hebben tegen gassen en vocht.

Het project van Ten Klooster heet: 'Design for recycling and effective/secure sealing of high-barrier mono-material flexible packaging films'. Het consortium bestaat uit: Borealis, Cargill Bioindustrial, TNO en Universiteit Twente.

Over het Nationaal Groeifondsprogramma Circular Plastics NL (CPNL)

De call Plastics circulair maken: technische innovaties maakt onderdeel uit van het Nationaal Groeifondsprogramma Circular Plastics NL. In 2030 wil Nederland dat vijftig procent van alle plastics gerecycled worden en in 2050 moet er een volledig circulaire plastics keten zijn. Het CPNL-programma loopt acht jaar en heeft acht programmalijnen die zich richten op knelpunten om de kringlopen voor bestaande plastics te sluiten, de Nederlandse economie duurzame groeikansen te bieden en met subsidies de transitie te versnellen.

Over het Nationaal Groeifonds

NWO voert thematische programma’s uit voor onderzoek, kennisontwikkeling en innovatie die zijn gefinancierd uit het Nationaal Groeifonds. De resultaten hiervan zijn toepasbaar in innovaties en organisaties en leveren zo een bijdrage aan het duurzame verdienvermogen en de brede welvaart van Nederland. In de programma’s werken partijen uit de gehele kennisketen samen, zowel publiek als privaat.

Bron: NWO-website

drs. J.G.M. van den Elshout (Janneke)
Persvoorlichter (aanwezig ma-vr)