UTFaculteitenETNieuwsTechniekdecanendag 2024

Techniekdecanendag 2024

Op donderdag 29 augustus kwamen de Decanen van het Nederlandse Techniekdomein bijeen voor de jaarlijkse Techniekdecanendag op de Universiteit Twente. Samen met vertegenwoordigers van de disciplineraden en NWO bespraken zij hoe de organisatie van het techniekdomein in Nederland versterkt kan worden. De introductie van disciplineraden werd genoemd als een belangrijke stap in het vergroten van de zichtbaarheid van de afzonderlijke disciplines en als centraal aanspreekpunt voor externe organisaties zoals NWO en het ministerie van OCW. Deze raden helpen de positie van wetenschappers te versterken door inspanningen te bundelen. Afgesproken werd dat rapporten en best practices tussen disciplineraden gedeeld zouden worden om te voorkomen dat elke raad “het wiel opnieuw uitvindt”.

Na de lunch en rondleidingen in het DesignLab, Robotics Centre, ITC en NanoLab waren er parallelsessies gericht op Sectorplannen, Grootschalige Onderzoeksinfrastructuur en Outreach.

In de eerste sessie bespraken we de komende bezoeken van de Sectorplancommissie, die worden gezien als een kans om te evalueren of de Sectorplan middelen effectief zijn gebruikt. Een belangrijk discussiepunt was verder hoe universiteiten omgaan met de onvervulde posities binnen Sectorplan Techniek 2, gezien de onzekerheid over de toekomstige financiering.

In de tweede sessie waren we het erover eens dat het behouden van een uitgebreid overzicht van de Grootschalige Wetenschappelijke Infrastructuur (GWI) en het ontwikkelen van een nieuwe routekaart voor 2025 cruciaal is. Er ligt een voorstel om ervoor te zorgen dat wetenschappers een grotere rol spelen in de LSRI Technology Group.

De derde sessie richtte zich op onze gezamenlijke inspanningen om middelbare scholieren te bereiken en het techniekdomein aantrekkelijk voor hen te maken. Actiepunten met betrekking tot de inzet van Sectorplan Techniek 2 beschikbare startkapitaal voor gezamenlijke activiteiten zijn afgesproken.

Al met al een zeer geslaagde dag!