UTFaculteitenETNieuwsSTAR-interview: complexe systemen inzichtelijk maken
Maarten Bonnema
STARS

STAR-interview: complexe systemen inzichtelijk maken

In dit STAR-interview is Maarten Bonnema van de Faculteit ET aan het woord. STAR is een acroniem voor (S)ituatie, (T)aken, (A)cties en (R)esultaten. Aan de UT werken veel ‘stars’ met een verhaal. Maarten Bonnema richt zich op systems engineering. Een cruciaal ingrediënt voor ontwikkelprocessen is de onderlinge afstemming en de integratie van subsystemen.

Situatie

Wat is/was de situatie (S) van je onderzoek/initiatief?

Op de universiteiten wordt baanbrekend onderzoek gedaan. Vaak gaat dat de diepte in. Uiteindelijk wil de industrie gebruik maken van de resultaten van het onderzoek. Dan moeten meerdere disciplines samenwerken. Om bijvoorbeeld een elektrische auto te maken zijn batterijen nodig, maar ook elektromotoren, regeltechniek, vermogenselektronica, samen met mechanische constructies om een stabiele en veilige auto te maken. De vormgeving (in de brede zin van het woord) is cruciaal om tot een aantrekkelijke auto te komen die geproduceerd kan worden! Het is een uitdaging de eisen en wensen van de klant te koppelen aan de technische mogelijkheden met inachtneming van alle relevante disciplines, en daarbij ook rekening te houden met de gevolgen op lange termijn. Een bedrijf als ASML, maar ook andere bedrijven die equipment ontwikkelen en produceren voor de semiconductor-keten, zijn bij uitstek op zoek naar mensen en manieren om multidisciplinair samen te werken.

Taken

Om welke taken (T) ging het of gaat het momenteel?

De industrie heeft een grote behoefte aan mensen en manieren om zulke trade-offs te kunnen maken. De SEMD leerstoel wil door middel van onderzoek en onderwijs bijdragen. Wij willen ervoor zorgen dat dit vakgebied, systems engineering, in de engineering curricula van de UT zit. Op die manier kunnen studenten er mee kennismaken en besluiten om erin verder te gaan. Ons onderzoek richt zich op de communicatie tussen disciplines, en het ontwerpaspect van complexe systemen. Ontwikkelaars van de chips zelf worden door Electrical Engineering opgeleid. Maar het is ook een taak van de UT om mensen op te leiden die het totaalplaatje van high tech equipment snappen, de samenhang kunnen bewaken en nieuwe ontwikkelingen op het systeemniveau kunnen leiden.

Acties

Aan welke acties (A) werk je en wie zijn erbij betrokken?

Op onderwijsgebied verzorgen we een bachelorvak voor Electrical Engineering, Mechanical Engineering en Industrial Design Engineering. Daarnaast zijn we bijvoorbeeld actief in alle Engineering Doctorate programma's van de UT met het vak Systems Design and Engineering (samen met ET en BMS). We werken ook aan een EngD track gericht op Systems Engineering and Architecting. Daarmee hopen we mensen die al op weg zijn in hun loopbaan te ondersteunen in hun rol als systems engineer. Dit is relevant voor bedrijven als Thales, ASML, Philips en Canon Production Printing. In onderzoek ontwikkelen we – bij voorkeur simpele – gereedschappen om een systeemontwerp te maken en vast te leggen. De A3 Architecture Overview (A3AO) is een mooi voorbeeld daarvan. We breiden dit uit met interactiviteit en koppeling met andere informatiesystemen.

Resultaten

Welke resultaten (R) hoop je te bereiken en hoe zal de samenleving (of UT-organisatie) die waarnemen?

Het doel is om de exacte en formele modellen die al in engineering worden gebruikt te koppelen aan manieren om een complex systeem voor mensen met verschillende achtergronden inzichtelijk te maken. Daarmee zou de communicatie tussen systems engineers, werktuigbouwers, elektrotechnici, industriëel ontwerpers, productie-experts en meer makkelijker moeten worden. Daarmee kunnen we dan systemen ontwikkelen die behoeftes vervullen zonder schade aan te brengen of onvoorziene problemen te veroorzaken. In Nederland zijn we sterk in het ontwikkelen van complexe equipment voor o.a. de chipindustrie. We moeten ervoor zorgen dat we daarin sterk blijven door het systeemontwerpen vast te verankeren in meerdere curricula.

Link naar Oratie Maarten Bonnema.

drs. J.G.M. van den Elshout (Janneke)
Persvoorlichter (aanwezig ma-vr)