UTTechMedTechMed CentrumNieuwsInnovatieve immunotherapie voor behandeling van leverkanker

Innovatieve immunotherapie voor behandeling van leverkanker

KWF Kankerbestrijding investeert bijna 1 miljoen euro in een veelbelovend en innovatief onderzoek met Ruchi Bansal, adjunct-hoogleraar aan het TechMed Centrum van de Universiteit Twente, als de projectleider. In het project zal Bansal een nieuwe immunotherapie voor de behandeling van leverkanker onderzoeken die zich richt op een ander soort immuuncellen dan gebruikelijk.

Huidige immunotherapieën richten zich hoofdzakelijk op een specifiek soort immuuncellen genaamd T-cellen. Deze afweercellen kunnen kankercellen herkennen en aanvallen. Naast T-cellen heeft het immuunsysteem ook B-cellen. Deze immuuncellen maken antistoffen die zich binden aan ongewenste indringers zoals kankercellen. Immunotherapie gericht op B-cellen is nog relatief onbekend terrein. In dit project onderzoeken de wetenschappers op b-celgebaseerde immunotherapie voor een behandeling bij leverkanker. Prof. Bansal zal in dit project samenwerken met het Erasmus MC en Amsterdam UMC.

Publiek-private samenwerking

In totaal trekt KWF 3 miljoen euro uit voor 5 veelbelovende onderzoeksprojecten waarin wetenschappelijk onderzoekers samenwerken met bedrijven. KWF financiert het academische deel van de samenwerkingen. Het private deel van het project komt van de bedrijven VyCAP BV en Kling Biotherapeutics.

De 5 innovatieve samenwerkingsprojecten worden gefinancierd met de Publiek-Private Samenwerking (PPS)-toeslag die Health~Holland, Topsector Life Sciences & Health, toekent aan KWF ter stimulering van publiek-private samenwerkingen.

Over de onderzoeker

Ruchi Bansal is een adjunct-hoogleraar en leidt het team Personalised Diagnostics and Therapeutics bij de onderzoeksgroep Applied Stem Cell Technologies (AST; TechMed Centrum / Faculteit TNW). Haar onderzoek richt zich op het begrijpen en behandelen van leverziekten. Daarnaast is Bansal een van de uitgelichte wetenschappers van de Universiteit Twente.

K.W. Wesselink - Schram MSc (Kees)
Wetenschapscommunicatiemedewerker (aanwezig ma-vr)