UTFaculteitenTNWNieuwsReflecties op 'Everyone Professor': Samenwerking en Academische Inzichten

Reflecties op 'Everyone Professor': Samenwerking en Academische Inzichten

Op 12 oktober organiseerden YAT (Young Academy Twente) en de S&T Faculty Club het evenement "Everyone Professor". Het bracht academici en geïnteresseerden samen voor een diepgaande discussie over de rechten en verantwoordelijkheden van academici.

De bevlogen gespreksleiders Jennifer Herek en Hinke Mulder daagden twee panelgroepen uit om dieper in te gaan op intrigerende kwesties, zoals de waarde van academische titels (Dr., Professor, PhD), het dragen van academische toga's (volgens de deelnemers iets minder belangrijk dan het verkrijgen van promotierecht en dragen van de titel) en het recht om op te treden als formele begeleider van promovendi (ius promovendi).

Het was opmerkelijk om te zien hoe zowel de panelleden als de aanwezigen in de zaal enthousiast deelnamen aan de discussie, wat leidde tot waardevolle inzichten en meningen over deze onderwerpen.

Een herhaaldelijk terugkerend thema was dat een hoogleraar nooit alleen kan opereren en dat erkenning niet alleen aan de hoogleraar zelf moet worden toegeschreven, maar aan het gehele team dat bestaat uit onderzoekers, studenten en medewerkers. Ook werd het probleem van niet-professoren, zoals UDs en UHDs, die financiering voor promovendi veiligstellen en hen formeel begeleiden, maar niet kunnen optreden als formele begeleiders (d.w.z. promotors), besproken. Bovendien mogen ze de titel van professor niet gebruiken, wat soms tot nadelen kan leiden, bijvoorbeeld bij het aanvragen van subsidies.

Kortom, het "Everyone Professor" evenement was een inspirerende en enerverende bijeenkomst die voldeed aan de behoefte van velen om een academische dialoog te hebben over deze onderwerpen en bijdroeg aan het levendig houden van belangrijke discussies en vragen binnen de academische gemeenschap. Na afloop van het evenement hadden de aanwezigen de gelegenheid om onder het genot van een drankje na te praten en verdere gedachten uit te wisselen.

We kijken uit naar toekomstige evenementen en discussies die deze waardevolle inzichten verder zullen verspreiden binnen onze academische gemeenschap.

.