UTFaculteitenTNWNieuwsSuccesvolle Lab Challenge met ROC en Saxion studenten

Succesvolle Lab Challenge met ROC en Saxion studenten

Op dinsdag 28 november heeft TNW voor de week van de duurzaamheid een Lab Challenge georganiseerd samen met het ROC van Twente en Saxion.

Studenten van Saxion en ROC kregen hierbij de kans om diverse labs te verkennen om te beoordelen wat de impact van de labs is op het milieu, met aandacht voor zaken als electriciteitsverbruik en afvalproductie. Ook UT-studenten waren uitgenodigd, maar konden helaas niet deelnemen gezien de beperkte mogelijkheid om een volledige dag vrij te nemen.

Rolf Slaats

De dag was niet alleen informatief voor de studenten, maar ook inspirerend voor de begeleiders.

Sustainable Labs Coordinator
People page

De dag startte op Saxion met een inspirerend welkomstwoord van Rolf Slaats, waarna de studenten werden verdeeld over de labs. Een mooie groep van 10 studenten (5 van ROC en 5 van Saxion) bracht een bezoek aan een lab in de Zuidhorst, terwijl andere groepen labs van ROC en Saxion verkenden. Na een uur in de labs keerden alle groepen terug naar Saxion om hun bevindingen uit te werken en verbeterplannen te formuleren.

Aan het einde van de dag werden de plannen gepitcht, en het winnende groepje, dat uitblinkende ideeën presenteerde, ging naar huis met een welverdiende prijs. De voorgestelde oplossingen varieerden van praktische maatregelen zoals afvalscheiding en het uitzetten van apparatuur tot creatieve voorstellen zoals het terugwinnen van warmte uit labs en het gebruik van Virtual Reality voor studentenoefeningen in plaats van echte labs.

Het toonde de diversiteit aan ideeën en het potentieel voor innovatie op het gebied van duurzaamheid binnen het onderwijs. We zien ernaar uit om in de toekomst verdere samenwerkingen en initiatieven te verkennen.